Borta bra men hemma bäst


Då var vi då äntligen hemma igen.
Inte äntligen för att vi haft det dåligt på nåt vis, men det är skönt att vara hemma ändå.
Vi har haft en mycket trevlig helg i Stockholm, då svärmor hade lillen hemma hos sig båda nätterna, så jag och frugan fick två nätter för oss själva på hotellet. :-D

Hotellet ja.
Det blev en liten historia i sig.
Vi kom ner på fredag eftermiddag efter att ha gjort ett pit stop hos Kattis i  Åkersberga.
Där var det som vanligt jättetrevligt.
Nåväl, vi checkade in,sprang upp med väskorna och åkte sen direkt ut till svärmor. Där bestämde sig lillen för att han minsan ville sova hos mormor han och inte på nåt hotellrum inte.
Oj, va synd tyckte mamma och pappa ;-)
Vi kom tillbaks till hotellet ganska sent och gick direkt och lade oss.
På morgonen vaknade jag, stack ner fötterna på golvet och trodde jag blivit utburen på parkeringen under natten.
Jäklar så kallt det var. Kände på elementet och det var kallt. Dessutom fanns det ingen termostat så det gick inte att slå på det.
Efter frukosten...mmm, vilken frukost...frågade vi i receptionen om det inte gick att få upp värmen lite i rummet.
Då visade det sig att dom hade problem i hela den delen av huset, och eftersom vi var ett av få rum med balkong, var det nog därför det blev lite kallt. Hon lovade att kolla upp under dagen vad hon kunde göra.
Ja det är ju klart att det blev lite extra kallt med en balkongdörr som inte kar totalt tät. Hade det varit sommar hade det ju varit jättemysigt med balkong, även om utsikten kunde ha varit bättre.



Vi åkte åter ut till svärmor och lillen, som kom emot oss, jätteglad, och berättade att han ville sova med mormor igen.
Nämen.... :-D
Vi hade en mycket trevlig dag, med lite shopping, julmarknad, julmat och julklappsutdelning. Lillkillen gick som i ett rus tills efter maten då han fick hugga in på alla paketen.
Senare på kvällen, då vi kom tillbaks till hotellet, visade det sig att dom luskat fram ett nytt rum åt oss i det annars fulla hotellet, och vi pysslade ett tag med att flytta över våra saker.
Ok, nu blev vi av med balkongen, men jössers vilken utsikt!
Det här var på kvällen då det var mörkt. Kolla färgerna på Globen



Och här är i dagsljus

 

En viss skillnad.

På det hela taget hade vi en jättemysig helg och det var med visst vemod man satte sig i bilen för hemfärden idag.

Men lite roliga minnen blir det definitivt.
Nu kommer jag att bli hängd av alla Stockholmare, men det får jag ta.
Det finns nämligen vissa saker som utmärker Stockholm och dess invånare.
Ta t.ex. då man står i en kö för att betala.
Då går det minsann inte för sig att man kanske lämnar en lucka till den framför sig för att inte verka närgången. Då blir man ju nästan omkullsprungen bakifrån. Hur man än beter sig så står det nån och petar en i ryggen med sina grejor. Jag kan bli tokig på den sortens stressiga beteende. Precis som att det skulle gå fortare för det.
En annan sak är ju deras bilkörning.
Jag som är ganska lugn och sansad av mig i trafiken, får ibland lust att stanna och bara ställa mig och titta på dårarna.
Det är in och ut mellan bilarna i ett ursinnigt tempo, köra om på vägrenen, köra om i bussfilen och köra på alla andra sätt som man inte ska. Vad är det för fel på att i förväg planera vilken fil man ska ligga i och sen bara följa trafikrytmen?
Sen har vi det här med parkeringar.
Stockholmare kan tamejfan inte parkera! Jag såg inte en enda bil, förutom min egen, som stod riktigt parkerad i en parkeringsruta. Tog dom inte upp minst 2 rytor, så stod dom snett, vint och skevt. För att imnte tala om inne i stan. Där kan ju nån få för sig att helt plötsligt bara stanna bilen i den högra filen, slå på varningsblinkersen och springa in på en affär. Vansinne!
Sen till en av de mest otroliga saker jag har sett. Vi var inne i parkeringshuset på nya Nacka Forum. Ett gigantiskt shoppingkomplex i Nacka. När vi skulle ut därifrån, så dök plötsligt den här upp...



Ja, ni ser rätt
En rondell inne i parkeringshuset!
Men va fan! Nån måtta på vansinnet måste det väl ändå vara? Tydligen inte i Stockholm.

Summan av kardemumman så.

Det är jättetrevligt att åka till Stockholm och hälsa på ibland, men hur i hela världen kan nån ens tänka tanken på att bo där. Medelåldern i Sverige skulle höjas med minst 10 år om bara Stockholmarna kunde lära sig att slappna av.

Hoppas att ni haft en trevlig helg  ni med kära vänner.

Kommentarer
Postat av: tess

Jo de e okej... August har kräkts hos Stefan ikväll å ja har varit dit med lite spygrejjer typ...ja e livrädd för magsjuka efter att ja blev så sjuk för två år sedan... hoppas att de e nå annat... Imorgon ska de hem men Stefan e hemma imorgon med han får vi se... Skönt att vi kan prata igen. //Tess

2008-12-07 @ 22:01:22
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Lina

Nej men gud vad tråkigt att lillkillen ville sova hos mormor. ;) Låter som att ni har haft en toppen weekend trots missödet på hotellet (som dock vändes till det bättre).



Håller med dig fullkomligt. Jag förstår mig inte alls på stockholmare, stress stress stress och så gör dom precis som dom vill. Nee jag håller mig till dom norra breddgraderna. :)

2008-12-08 @ 09:25:07
URL: http://dittlivdinaord.blogg.se/
Postat av: Mikaela

hahaha, jadu stefan, jag kan inget annat än att hålla med om bilkörningen. En viss sambo sitter väl och svär 15 ggr per bilkörning i snitt. och dom är ju urusla på att parkera!



Ja jag vet inte alls vad som hände efter första perioden, allt bara rasade.. men man är ju inte förvånad är ju bara skå som lyckas med det. Inte råga på det så dömde dom bort christoffers slagskott rätt upp i krysset för en "offside" som solklart INTE var offside, (jag tror han borde vara back med dom skotten han kan göra!) och sen ett solklart ass fick han inte, man blir ju så förbannad på sådant..

2008-12-08 @ 11:14:22
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag bara skrattar!!! Så himla träffsäker du är om Stockholmare. Hittade in här via Annica, för jag blev nyfiken på vad ni fått uppleva.

Från en f.d Uppsalabo (aslångt från Stockholm ;))

Ha det bäst!

2008-12-08 @ 17:12:14
URL: http://overhogdal.blogg.se/
Postat av: Ninni

Skrattar gott du har verkligen satt pricken över iet....precis så är det.

Jag gillar att åka till nära&kära i Sthl men åhh va gott det är attt komma hem igen...jag får lite lätt panik över all stress.



Skrev hos "frugan" att det var ju verkligen synd att inte sonen ville bo hos er på hotellet..haha



Ha det, kram

2008-12-08 @ 17:57:16
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: tess

Ja Daniel brukar aldrig heller aldrig få magsjukan men ja blir jättesjuk... hatar å spy så ja hoppas de inte smittar mig när de kommer hem men tror inte att de kommer inte före torsdag.



Du får va nyfiken.. Daniel bestämmer när vi släpper nyheten ;-D De e ju honom de gäller men ja blev oxå glad för beskedet vi fick.



2008-12-08 @ 18:16:18
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag förstår att det var jobbigt att äta frukost i lugn&ro....



Och att få vara ensamma i dubbelsängen fy va hemskt!

2008-12-08 @ 18:18:54
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: tess

Tror ja inte... en del har en gen som gör att de inte får skiten.. mitt ex fick de inte men barnens pappa ligger säkert å spyr snart han med... brukar han göra.. Anna min kompis får de aldrig heller. //Tess

2008-12-08 @ 18:21:30
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Mikaela

ja, dom har ju gett upp nu.. Styrelsen är så besviken på laget (dom var ju ett topplag förra året) så dom ska ha enskilda samtal med varje spelare om framtiden efter jul.. gulp!

2008-12-08 @ 18:23:07
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela

jo fast dom baserade det på 0-9 förlusten mot visby, dom tyckte inte spelarna kämpade och dom brydde sig inte sa ordföranden. tränaren ska såklart också ha ett samtal.

2008-12-08 @ 18:35:22
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: tess

De e så,, det är en defekt gen en del människor har... ja hade gärna haft den defekten... ha ha ha//Tess

2008-12-08 @ 18:37:04
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hallå! Det var såååå roligt att ni kom och fikade och ni var jättevälkomna på hemvägen också. Då hade ni kunnat fått mindre sött fika, hahaha.

Det är synd att vi bor så lång ifrån varandra.

Man kanska skulle flytta till ett lite lugnare ställe, hihi.

Ha en skön kväll!

Kram

2008-12-08 @ 20:00:54
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Farbror Gunnar

Jo visst kryllar det av stressade tokiga figurer i stockholmstrakten. 65 års analys visar dock att minst 9 av 10 sådana figurer är inflyttade. Det verkar krävas att man har bott här från barndomen för att kunna låta bli att stressa.

2008-12-08 @ 20:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0