Jag tänkte visa er...

...lita av vad det är jag sysslar med på dagarna :-)
Många tror ju att vi lastbilschaffisar bara kör på dagarna och visst finns det sådana också.
Men för min egen del så spenderar jag mer tid utanför lastbilen, än i hytten.

Så dagen i dag då?

Jo eftersom PA är sjukskriven den här veckan, så får jag rycka in och ta hans linje. Den är lite speciell Karlstadlinjen, eftersom den täcker upp ett ganska stort område. Från Hudiksvall i söder till Husum i norr. För er som inte vet så ligger Husum några mil norr om Örnsköldsvik. Det är inte alls ovanligt att det blir uppemot 40-50 mil på en dag när man kör den linjen.
I dag blev det dock inte så avancerat. det värsta i dag var regnet som envist vräkte ner. Jäklar va blöt jag var ett tag. Det hjälper inte med regnrock heller. Då blir man bara fuktig innifrån istället eftersom det blir så varmt.

Började i morse med att lossa pappersrullar på Recore här i Timrå.



Sen blev det styckelossning när Göteborgsgubbarna kom från järnvägen. Ni anar inte hur mycket prylar det är. Men om ni tänker er en långtradare. 24 meter lång och fullproppad med grejor. Vi lossar 4-6 sådana åk varje morgon. Det blir en helsikes massa kartonger, pallar och allt annat möjligt och omöjligt bråte.

  

När det väl blev klart var klockan närmare 11 och det var dags att få sina utkörningar och inhämtningar. Utkörningar är precis vad det låter. En del av allt det gods som kommer, kör vi ut till kund själva. Det är alla större poster. Tyngre än 500 kg, större än 2 m3 eller fyller mer än 1 meter av flak/vagn.
Det som är mindre överlåter vi till godsservice och deras små disributionsbilar.
Vi brukar dela upp dessa utkörningar beroende på i vilket område man sen har lastningar. det är ju onödigt att flera bilar är och snurrar i samma område. Inte så effektivt helt enkelt.
Själv så fick jag 2 flakmeter till Birstaverken där jag också skulle lasta, samt en lite längre tur med 7 ton pappersrullar till tryckeriet i Lucksta.



Gissa om traktorföraren där fick bråttom då det mitt i lossningen började spöregna. jag menar, det var som om nån hällde en hink över oss. Det är inte så hälsosamt för papper, så dett blev mer eller mindre panik.

Efter det lastade jag en maskinbädd på Fromells här i Timrå. En nätt liten sak på 11 ton bara :-)
Efter det var det bara att rulla tillbaks till spedition och lasta det som kom in eftersom. Blev ett himla pusslande innan det var färdigt då det komm allt möjligt gods med utstickande detaljer överallt.
Kl 16 var det sen bara att backa till kaj och lasta det styckegods som skulle ner till Värmland.

Ja så kan en dag som lastbilschaufför se ut. En ganska lugn dag ska tilläggas :-)

Kommentarer
Postat av: Kattis

Godmorgon!

Du har fullt upp ser jag.

Men det är kul att se vad andra gör på dagarna coh man får lite mer förståelse.

Ha en fin dag!

Kram

2008-10-02 @ 06:06:59
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Usch, tappa en 3-1 ledning till förlust med 8-7, så hemskt! Min grabb gjorde iallafall poäng igen, det var ju iallafall skönt..



Haha ja visst är pappa det? Det värsta av allt är att han inte behöver betala ett ruttet öre för skiten heller, varken biljetten eller scandinaviums hotell (2000 kr natten) och inget på maten. usch för han! haha :)

2008-10-02 @ 10:04:55
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Farbror Gunnar

Kul att läsa arbetsreportaget (och att se på bilderna). Du är ju journalist också, förutom chafför.

Gunnar

2008-10-02 @ 17:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0