Vilken dag!!

Var ju hemma igår för att ge förkylningen en chans att ge upp frivilligt, och i dag var det följaktligen dags att dra på sig arbetskläderna igen.
Det skulle man ju inte ha gjort. Att ha legat kvar i sängen hade varit ett mycket bättre alternativ.

Började väl ganska hyfsat i morse med några lossningar som nattchauffören hade lämnat åt mig. Blåste kallt som fan, men det var ju bara att bita ihop och gilla läget.
Först var jag på Menigo och lossade 22 pallar fryst bröd. Är väl ingen höjdare att börja dagen med att lossa ur ett släp med -25 grader, men det ingår i jobbet.
Sen var det bara att rulla vidare in till stan där det stog ett gäng ganska buttra herrar på Beijer och nästan slogs om vem som först skulle lägga vantarna på min last. Beijer har i dagarna ett erbjudande med klinkers för 9 kr m3. Tokbilligt!
Kruxet är bara att erbjudandet började gälla i går, och grejorna kom idag. Gissa om dom var härskna?
Lagerkillen hann knappt få av pallarna innan alla började rota i dom. Jösses!

Efter den bataljen var det bara en 10 fots container som skulle av på rörteknik. Fick vänta ett slag på traktorn där, men det bjöds på kaffe så det gick ingen nöd på mig inte :-)

Sen tuffade jag tillbaks ut på Schenker och hjälpte till med Göteborgsstycket. Var ganska lättlossat i dag, så det var ingen fara för överansträngning.

Efter det blev det lite skitsnack i fikarummet medans trafikledaren listade ut vem som skulle göra vad i dag. Det är inte så lätt alla gånger.
Fick till slut mina utkörningar, 4 st, och lastningar, 2 st. Toklugnt tänkte jag.
-"Och så får du köra ut till Permobil på Alnö med två pallar som blev kvar igår", säger han sen.
Jahapp!
Nu började kaoset för idag. Kikade på lastningarna och hajade till då jag skulle lasta papper till Katrineholm.
Det tillhör nämligen Västeråslinjen, och jag hade en av Örebrobilarna idag.
Frågade, men så skulle det bli.
Traktorn var naturligtvis upptagen av Janne, som hade stora bekymmer med att komma fram till hur han skulle lasta. Vet inte vad han pysslade med, men tid tog det.
Till slut var han klar och jag kunde ställa på det som fanns ute.
-Enorma truckgafflar till sågverket
-En knepig rörböj till Ortvikens pappersbruk
-En bunt balkar till Birstaverken.
Backade sen in för att dra på det som stog i magasinet
-18 lastbilsdäck till Däckia
-De två kvarglömda pallarna till Permobil
Eftersom Janne sölat så med traktorn, fick jag börja baklänges för att hinna ut på Alnö innan dom gick på lunch. Inga problem att lossa där. Skönt!
Vidare till sågverket. Fick vänta 10 minuter men annars inga bekymmer. Härligt!
Iväg till Däckia. Kom precis när dom skulle på lunch, men efter lite grymtande och muttrande så blev jag av med däcken också. "Går ju fint det här", tänkte jag. Det skulle jag aldrig ha gjort.
Brummade ner till Ortviken för sista lossningen innan det var dags att börja lasta.
På fraktsedeln stog det "Ellextre Entrepenad, Ortvikens pappersbruk". Inget telefonnummer. Åkte ner till förrådet eftersom det är dom som sköter godsmottagningen.
"-Det här ska direkt till Ellextre" säger dom.
Påpekar att det inte finns nåt nummer och att det är omöjligt för mig att veta vart dom håller till på detta enorma område, eftersom jag inte är fjärrskådare.
Mutte, mutter och så ringde en av gubbarna.
"-Hej, det är förrådet. Ni har en lastbil med ett rör här"
Hör ju inte den i andra änden av linjen.
"-Ja men han får ju inte köra in genom stor grinden"
Dom håller nämliigen på med ett bygge av nåt slag, så man får köra in på fabriksområdet via hamnen.
"-Hur hade du tänkt dig att han då skulle ta sig dit?"
"-Ja men han har ju släpet med sig och det är för trångt där"
Så där fortsatte det, och till slut lessnade jag. Gick utt och hejdade en traktor som kom åkande, och bad honom hjälpa mig. det ver inga som helst problem. Han skulle lyfta av det och bära bort det dit Ellextre höll till. När det var gjort och jag som bäst stängde dörrarna  igen, kom förrådsgubben ut.
"-Du får åka ut igen och köra runt och in genom en grind på andra sidan."
När jag så förklarade att jag hade löst det hela själv, blev han tvärsur och vägrade minsann att skriva på för leveransen. Men se då tog det hus i helvete för Jalonen. Jag brusar sällan eller aldrig upp mot kunder, även om dom är hjärndöda, men nu kunde jag inte hålla mig.
Förklarade för honom, att "om herr fårskalle skulle fortsätta trilskas på det här sättet, så kunde ju han förklara för sin chef varför dom måste hämta sina prylar själva ute på Schenkers terminal i Timrå i fortsättningen".
Sa lite annat också, men det behöver vi inte ta här. Det kan ju finnas barn som läser.
Jäklar va len på rösten han blev. Skrev på och försvann in igen som en oljad blixt. Jodå, jag kan jag med.

Efter den urladdningen var det så dags att åka ner på Tunadalshamnen och lasta pappersrullar. SCA har sin utskeppningsterminal där.
Skrev in mig i vakten och parkerade. Gick och hämtade sop och soptunna, man måste sopa flaket så att det inte blir skador på rullarna och började sopa. Flaket gick ju bra. Sen öppnade jag ena dörren på släpet och klättrade in.
Kommer ni ihåg att jag i början skrev att jag lossade fryst bröd i morse. Minus 25 grader.
Det här fryssläpen är konstruerade för att hålla kvar kylan, och det tar därmed ganska så lång tid för dom att tina upp om de är stängda. Det tänkte ju naturligtvis inte jag på. Klättrade upp som ingenting jag och skulle precis böja mig frammåt för att ta upp sopen.
Då försvinner fotfästet!
Fötterna for undan som om jag vore en Kenyan för första gången på nyspolad is, och jag snubblade baklänges mot den öppna dörren. I sista stund fick jag tag i dörren med ena handen och hindrade att rammla den dryga metern ut phögersidanå asfalten. Phu!
Men helskotta va jag gkorde illa ryggan. Vet inte vad som hände, men det gör ont som tusan i högersidan, precis vid nedersta revbenet.
Nåja, fick i alla fall lastat och kom iväg. Till Birstaverken där jag både skulle lossa och lasta. Det gick tokbra, och jag fick hjälp av Morgan att stänga dörrarna när vi var klara. det gjorde så förbaskat ont i ryggen.

Kom så till slut tillbaka till kontoret och satte mig i lugn och ro med en kopp kaffe.
Nu visade det sig att ett misstag hade begåtts.
Papperet jag hade lastat ska nämligen lossas bakifrån på väg ner. Det hade någon visst glömt att tala om för mig. hade jag vetat det så hade jag naturligtvis ställt rullarna på vagnen längst bak istället för längst fram. Det här innebar att vi ju inte kunde lasta nåt alls bakom rullarna. Mer än en halv vagn som vi inte kunde utnýttja. Suck!
Var bara att riva av det jag hade lastat på Birstaverken och klämma in det på den andra Örebro bilen, som också skulle ha stycket med sig. Det blev riktigt trångt, men med mycket vilja så gick det.

Bara stycket kvar efter det. Backade in och lastade det som var. När klockan närmade sig 17, gjorde jag mig klar att gå hem.
Hmmm...vem lastar Västeråsbilen?
Normalt är det Göteborgslotsarna som sköter det, men ingen av dom syntes till.
Det visade sig att dom hade kommit tillbaka så sent alla tre, den sista 16.30, så dom trodde allt var fixat och åkte hem. Bussigt!
Bara för en annan att kavla upp ärmarna och lasta.
Äntligen fick jag så kväll och kunde åka hem till familjen.
Just nu håller frugan på att försöka klippa en jättetrött son som vägrar vara samarbetsvillig. Dom ska fota sig på dagis i morgon, så då måste han ju vara fin :-)


Hur har er dag varit då?

Kommentarer
Postat av: ♥Blondiie♥

låter som du haft en toppen dag hahaha

2008-10-07 @ 19:23:21
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Ja vid 2 fick jag liv i han minsann, efter mycket hoppande vill jag lova. Svinet knuffa ner mig på golvet gång på gång och fortsatte sova som om inget hade hänt, haha! Usch låter inte som en rolig dag det där..

2008-10-07 @ 19:48:04
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Ja usch, ont i ryggen är aldrig kul.

2008-10-07 @ 19:56:35
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: ♥Blondiie♥

men gud va du är snäll!!! tack! det värmde...

saken är att jagä r spontan nprmalt å säger rätt ut min åsikt, så dom är nog redan trötta på mej =)

brukar inte bli så low, men nu idag så störtdök jag, men tack för dina fina ord, din fru bhöer inte oroa sig, hin är en underbar vinna =)

2008-10-07 @ 19:57:46
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Haha, precis, han är inte dum han. det kan bli många spännande stunder här hemma. :)



usch, vilken dag du haft då. japp, du skulle stannat hemma en dag till. Hoppas det ryggonda går över snart!!

Håller tummarna för det.

Var rädd om dig!

2008-10-07 @ 20:11:18
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Förstår det, usch. Får hoppas det inte sitter i alltför länge. Match imorgon mot jumbon, måste match! Mer än 10 st var inte på träningen igår efter deras partajande i söndags, usch säger jag bara!

2008-10-07 @ 20:11:39
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Åh tråkigt att dom ligger under, mot dif också!

2008-10-07 @ 20:21:19
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Ja, det är de bra på. :)

Hur blev Emils frissa då?

2008-10-07 @ 20:21:34
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Ja det är tungt med skador.. Skå har ju sin bästa poängplockare borta.

2008-10-07 @ 20:24:16
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Ja jag vet inte vad dom håller på med, det är ju t o m pinsamt att gå och kolla på dom.

2008-10-07 @ 20:29:02
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: tess

Ja de e ju smidigt men ja har varit s emot de men hittade en för strax över 3000 å som va liten... å inte så omständig å stort minne vilket ja inte behöver bara för att surfa på... så kanske??? Daniel ska ha en strre sedan om han börjar plugga.



De e riktigt bra så ja klagar inte.... //Tess

2008-10-07 @ 21:11:11
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ryggvärk lät inget vidare... piller e bra å massage....



Ska oxå krypa ner nu under mitt nya dunis tyvärr jobbar Daniel natt men ja tänker att OSkar kommer med kudden under armen snart... ha ha 13 men mammas gris ändå... //Tess

2008-10-07 @ 22:02:43
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Mikaela

ja synd att dom inte lyckades vända! du hur långt är det från timrå till örebro egentligen?

2008-10-08 @ 11:35:02
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jaså det är så pass alltså.. Usch halva laget är borta ikväll och dm ska köra med en massa juniorer, bra att alla skiter i det när dom har kanske säsongens viktigaste vecka framför sig och möter jumbon och MÅSTE vinna. Hatar det här!

2008-10-08 @ 12:24:54
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Malin

vilken dag :O

min dag har varit rätt hyfsad!



och vi hade skitkul igår ;)

2008-10-08 @ 14:17:24
URL: http://selmalin.blogg.se/
Postat av: Määääxine ^^

Du har helt rätt! ;)

2008-10-08 @ 17:38:10
URL: http://maxine.blogg.se/
Postat av: Ninni

Oj oj vilken jävla dag...hur är det med ryggen nu då??

Har du varit hemma och vilat idag??



Hoppas sonen blev snygg..ska kolla med Annica.kram



PS min dag har varit alldeles ypperlig DS

2008-10-08 @ 18:22:55
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: ♥Blondiie♥

va skönt att det känns bättre idag å att du åter ser ljuset, men i lappland har väl ni redan vinter å svart ute vid 4 tiden hahahaha...

nja det känns förjävligt idag med, men idag har jag iaf styrkan att överleva och försöka göra nått skoj åt allt tragiskt...

skall vara hemma ett tag nu =)

minst 4 dagar=)

2008-10-08 @ 18:27:33
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Farbror Gunnar

Bra skrivet

2008-10-09 @ 21:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0