Höga Kusten

Så var då måndagen avklarad.
Fick en riktigt behaglig dag på jobbet. Min bil var färdiglastad med Ö-viksgods, så chefen tyckte att jag lika gärna kunde åka upp med det, eftersom jag inte hade några lastningar på hemmaplan i dag.
Men...när jag ändå for, så kunde jag ju ta med mig 3 plåtrullar som Karlstadbilen hade till Bjästa. Då slapp ju han åka enkom för det.
Och nu ska ni få höra, tyvärr har jag inga bilder, hur det går till, när Milles åkeri lyfter plåtrullar.
Vi har en ganska fin traktor på jobbet. En ljungby L10. Den klarar väl att lyfta upp till 5 ton utan allt för stora bekymmer, men däröver vill den gärna tippa en aning framåt. Grejen är den, att dessa plåtrullar väger i regel mellan 5 1/2 ton och 6 1/2 ton. Orkar gör den. Ohh ja, det är ruskigt starkt lyftaggregat på den, men den väger en aning lite i bakändan. Lite klent med motvikt helt enkelt.
Av de här tre rullarna, vägde två stycken bra precis 6 ton. Det löser vi genom att ballansera hela alltet på framhjulen. Bakändan hänger då ca en halv meter över marken, för nån spänning ska det ju vara.
Så till den tredje rullen. 6 580 kg säger etiketten.
Hmmm...men men, vi vet hur hinder ska övervinnas.
Med Niklas vid spakarna, och jag och tre andra hängande från bakändan på traktorn som motvikter, tråklar vi rullen av ena vagnen, och upp på nästa.
Tjohooo!!
Så var dagens mest spännande del till ända.

När allt var klart, kuggade jag i och rullade norrut. Sträckan från Timrå och upp till Höga Kusten bron är inte speciellt upphetsande, men därifrån och norröver mot Ö-vik, bjuds man på en underbar resa med den ena fantastiska utsikten efter den andra. Speciellt när det är soligt och fint som idag.





Ganska hyfsad utsikt jag har från kontorsfönstret va? ;-)

I övrigt så har allt flytit på fantastiskt bra hela dagen. Inga bilköer, olyckor, väntan på truck eller nått annat trassel. Tänk om alla dagar kunde vara så.

Kommentarer
Postat av: Telefonhoran

Va? Har jag? Vem är frugan?

2008-09-01 @ 19:19:20
URL: http://telefonhoran.blogg.se/
Postat av: Telefonhoran

Ja.. han med saccosäcken gör mig så vild.. det rinner om mig.

2008-09-01 @ 19:37:08
URL: http://telefonhoran.blogg.se/
Postat av: ♥Blondiie♥

skoj att se höga kusten bron på bild, kompisens unge vart till där =P



Det är inte så bra med mig men jag repar mig snart är jag på topp igen =P

ha en underbar kväll =)

2008-09-01 @ 19:44:18
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Telefonhoran

haha va fan.. sitter ni vid varsin dator? gå och nuppa istället.

2008-09-01 @ 19:49:34
URL: http://telefonhoran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0