USA-Världens bakgård

"Eftersom en väl reglerad milis är nödvändig för säkerheten i en fri stat, ska folkets rätt att inneha och bära vapen, inte kränkas"
(Andra tillägget i Amerikas Förenta Staters konstitution)

Det är inte konstigt att 30 000 personer skjuts till döds varje år i USA.
Dom anser på fullaste allvar att man kan skydda sig från vapenbrott genom att tillåta fler vapen i omlopp.
Tänk om det istället skulle vara strängt rglerat som i de flesta andra länder, då skulle ju den siffran raskt kunna halveras till hälften. För det är just så många dödsskjutningar som inträffar av misstag. Ovana personer med vapen tror att dom håller på att få inbrott och skjuter inkräktaren så fort dom kliver innanför dörren. Sen visar det sig att det bara var någon familjemedlem som glömt nyckeln, varit lite överförfriskad och fått prblem med upplåsning, eller på annat sätt avvikit från normala mönster.
Eller helt enkelt ett par festande kamrater som blir oense om något. Den ene drar ett vapen och vips så har ett liv släkts.
NRA (National Rifle Association) som förordar rätten att bära vapen, menar att det är inte vapnen i sig som dödar, utan människorna bakom dom.
Men...om dessa människor inte haft sina vapen, hade ju ingen dött över huvud taget.

Nej mina vänner. USA är arslet av världen och kommer aldrig att vara något annat, så länge man låter vapen sköta diplomatin. Både den inhemska och utrikes.

Kommentarer
Postat av: Telefonhoran

Jo, men han verkar inte förstått det..

Rätt skön kund.. pratade 21 min =D

2008-09-05 @ 10:38:20
URL: http://telefonhoran.blogg.se/
Postat av: Frida

Ja, jag får väl tänka så blir det kanske lite bättre =) Ha en trevlig helg

2008-09-05 @ 10:45:22
URL: http://beliveinhope.blogg.se/
Postat av: Lenitha

Yes, han jobbar till 16. Du! Har han pratat med dig idag?

Tänkte höra om du kunde skjutsa mig till Birsta på söndag vid halv 12? Ska jobba då och har inga pengar på busskortet.

2008-09-05 @ 11:11:41
URL: http://guldiwa.blogg.se/
Postat av: Lenitha

Åh underbart!

Tack så mycket!

2008-09-05 @ 11:26:11
URL: http://guldiwa.blogg.se/
Postat av: Annette Jönsson

ja måste vara vår uppväxt som ger den prägling på hur vi blir som vuxna och vilken yrkesväg vi väljer.. gäller att man uppfostrar sina barn bra den dagen det sker.

2008-09-05 @ 11:35:47
URL: http://nurseannette.blogg.se/
Postat av: Lina

Så dåligt har jag ju inte så att jag behöver kryckor men snabbt går det absolut inte för mig när jag ska ta mig fram. Till och med dagisfröknarna tycker att det är hemskt när dom ser hur ont jag har.



Jo min barnmorska pratade om akupunktur också och det är jag verkligen positiv åt för jag har gått på det mot huvudvärk och det hjälpte verkligen. Ska ringa sjukgymnasten på måndag när dom har telefontid.

2008-09-05 @ 13:46:59
URL: http://dittlivdinaord.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hallå!

Bra skrivet!!!

Här har det jobbats och liten stund kvar.

Sen är det äntligen ledigt....för jag har ju inte varit det i två dagar. Men jag hostar nu.

Synd om mig, hihi.

Ha en skön kväll! Ishockey förstår jag.

Kram

2008-09-05 @ 15:05:35
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Ann

Japps! Danielsson!

2008-09-05 @ 15:21:41
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: Farbror Gunnar

Nja. Visserligen hemskt med vapnen, men USA är så mycket mer. Det är en hel (eller åtminstone en halv) kontinent med massor av människor. Jämför med Europa eller andra världsdelar. Det går inta att döma hela Europa efter vad maffian gör på Sicilien eller vad Nazisterna gjorde. I USA finns massor med goda människor vid sidan av de skjutgalna.

USA har till exempel räddat Europa från förtryck (T ex andra värlskriget). Vetenskap, teknik och annat från USA har varit grunden för det vi har nu av bloggar och mycket annat.

USA är oerhört komplext med en fantastiskt massa bra och även en hel del dåligt. Liksom andra världsdelar.

2008-09-05 @ 17:50:36
Postat av: Farbror Gunnar

Är vi födda i Sverige bättre? De mest vapenfixerade jag träffade vid min många resor till USA (Mest Texas) var svenskar. Nisse Nilsson (anställd på Volvo i Houston i Texas) och hans svenska fru besökte jag. Nisse hade en vapenverkstad och mängder med vapen. Deras högsta önskan var att Vietnamkriget skulle pågå så länge att sonen skulle hinna bli tillräckligt gammal för att delta.

Frun hade alltid en stor revolver liggande på soffbordet när maken var borta. Han måste ringa innan han kom hem. Annars sköt hon genom ytterdörren om hon hörde att någon var på väg in.

En av deras andra fobier var att hata Palme. Kanske var det de som mördade honom.

Lasermannen, Fänrik Mathias Flink, göteborgsgangstrarna, malmögagnstrarna och många andra knäppskalar har skjutit ihjäl folk även här.

Inte är folk i allmänhet i USA värre skjutgalningar än i Sverige även om lagstiftningen är tokig i USA.

2008-09-05 @ 18:26:26
Postat av: Ulrika

Hejsan!

Jag är bara tvungen att hoppa in och säga att jag håller helt och hållet med dig.

Det är skrämmande.

Sedan att det är just republikanerna som är så positiva till vapen när de samtidigt säger ja till livet vad det gäller abort, det är så märkligt och motsägelsefullt så iaf jag blir galen.

Ha det bra idag och hoppas ni har kul på kalaset. :)

2008-09-07 @ 12:56:39
URL: http://mittmirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0