Till och med "tuppen" blev upprörd.


Todil....ja...ehh...hej.

Det är väl då ändå fantastiskt hur alla dessa politiker tänker?
De snackar jämt och ständigt om att vi ska få bort den tunga trafiken från våra vägar, och istället köra alltihop på järnväg.
Helt rätt tänkt, om det inte vore för en enda, pytteliten detalj.
Järnvägen är redan överbelagd!!!
Vårt svenska järnvägsnät är kraftigt underdimensionerat redan idag, och med de förslag som politikerna har på omfördelning av gods, skulle samtliga spår i riket behöva byggas ut till dubbelspår.
Ta t ex linjen mellan Göteborg och Sundsvall, som vi använder oss av på jobbet.
I dag har vi 2 tågset om dagen åt vardera håll. Det är maxkapacitet för järnvägen därimellan
Tågsett 1, som vi använder till största del, består av 28 vagnar. 20 av de vagnarna används av endast 2 åkerier. Milles Åkeri och RPG(fd Östmans).
Det återstår alltså 8 vagnar för alla andra att dela på.
Om man då funderar på att politikerna vill flytta över ca 50 % av den i dag vägburna godstrafiken till järnväg, så förstår man ju utan speciellt höga stidieskulder, att det inte funkar.
Varför tar jag då upp detta ämne?
Jo, i dag var ju tågskrället "bara" 3 1/2 timme sen till Sundsvall.
"Vad är det med det då?" tänker säkert många av er.
Mmm...det är ju inte någon ovanlig företeelse. Jag skulle tro, att slår man ut det på ett helt år, så är nog vårt tåg sent minst en gång / vecka.
Med de enorma värden som godset representerar, och som kunderna oftast är ganska angelägna om att få så fort som möjligt, säger det sig självt att många kunder inte vågar lita på annat än vägtransport för sitt gods.
Visst kan lastbilar också bli försenade, men de har åtminstone möjligheten att ta en annan väg om det uppstår hinder. Den möjligheten är liksom ganska liten på järnvägen.

Min dag då?
Jo tåget bvar ju inne vid 9 istället för tabellenligt klockan halv 6.
Det innebar för min del en låååång morgon medans jag väntade på att grabbarna skulle komma tillbaks från spåret.
Sen blev det till att hugga i med stycket från Gbg och Borås.
Hugga i var just rätta ordet.
Så här såg det ut i ett par av enheterna.

 

Det var lite att riva i.
Precis när kjell hade backat till trailern till vänster, kom chefen för Schenker i regionen, även kallad "Tuppen", gående.
Han stirrade på bråten och frågade om det såg ut så här varje dag.
"Nä, idag är det ganska lugnt" svarade Kjell lite kvickt.
Tuppen bara ruskade på huvet och mumlade nåt om högre makter.

Det enda positiva med att järnvägen var sen just idag, var att jag hade det ganska lugnt med Karlstadbilen i övrigt.
Så vid lunchtid passade jag på att hämta upp frugan så hon fick följamed på lunch, idag igen :-)
Vi lossade på ett ställe på vägen och sen släppte jag av henne hemma igen.
På eftermiddagen har det varit lite pyssel med bilen och sen har det ramlat in lite gods då och då som jag ställt på.
Fick t o m gå hem innan 17 idag, då alla distrubitionsbilarna var inne i hyfsad tid. Skönt för omväxlings skull. :-)

Hur har ni haft det idag då?

Kommentarer
Postat av: Malin

politiker tänker inte. har du inte lärt dig det? ;P och speciellt inte den nuvarande regeringen.



sv: haha där ser man!

2009-02-17 @ 21:39:47
URL: http://www.malinh.com
Postat av: tess

Jag har haft en tung dag... för tung ... //Tess

2009-02-17 @ 21:51:47
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Malin

jadu, det är kallt och grått. som vanligt helt enkelt ;P



du får inte glömma och fylla i din blogg och grejer.. blir ju alldeles förvirrad när "anonym" har diskussioner med mig :P

2009-02-18 @ 10:49:10
URL: http://www.malinh.com
Postat av: soffie

usch här är det en sorgsen dag som känns tung,

hoppas du får en fin eftermiddag

kram

2009-02-18 @ 13:15:06
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: tess

Hoppas du haft en bra dag.... Ha e go kväll //Tess

2009-02-18 @ 17:46:31
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: M A L I N

mycket frågor nu du ;)



bytte från blogger till blogg.se igår så det är därför det ser annorlunda ut nu. fick däremot med mig domännamnet och tydligen blir det så med alla som bloggar på blogg.se och har egen domän, att uppgifterna liksom försvinner. varför vet jag inte men jag hoppas det fixas!



men det räcker ju med att du fyller i ditt namn så fattar jag :D

2009-02-18 @ 18:45:06
URL: http://www.malinh.com
Postat av: soffie

Tack för dina underbara och tänkvärda ord hos mej,

må så gott

2009-02-18 @ 18:49:49
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: tess

Snö storm lät ju farligt värre med en stor lastbil,, de e ju då man vill stanna hemma å inte va på vägarna.



Ja vars de e okej,,,, //Tess

2009-02-18 @ 18:55:52
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0