Ingen hjälte - bara en rattens riddare


God morgon alla glad...och mindre glada.
I dag har jag ont, förbannat ont. Axlarna värker så att det bränner och låren gör sig påminda de med.
Men det är väl kanske inte så konstigt med tanke på vad jag pysslade med i går. Det är inte det lättaste kan jag lova, att bära en lealös kropp uppför en slänt, i dryga halvmetern djupsnö.
Tack för alla fina komentarer från er alla.
Visst jag kanske är en hjälte enligt er, men om man börjar tänka efter, så gjorde jag bara mitt jobb.
För många år sedan, kallades yrkeschauförer som jag, för "rattens riddare". De som alltid fanns där ute på vägarna och hjälpte människor i nöd.
Den beskrivningen har i månt och mycket försvunnit som ett dagligt begrepp.
Men inte nu längre!
Jag har en bestämd uppfattning om att vägen är min arbetsplats, och på min arbetsplats, där tar man hand om varandra. Ingen ska behöva vara nödställd på mitt jobb. Ingen ska behöva vara rädd att be om hjälp på mitt kontor.
Det är dags för en attitydsförändring i trafiken.
Trafikanter på vår våra vägar måste börja ta hand om varandra bättre, och aldrig vara rädd för att stanna och fråga den enkla lilla frågan:
"Kan jag hjälpa till med något"
Det är dags att sluta vara självupptagna och bara tänka på oss själva. Ställ istället upp för en medtrafikant och kän er stolt över det. Tänk på att nästa gång kan det vara du själv som står där och behöver hjälp. Det sista man vill se då, är lyktorna på en bil som susar förbi i 100 knutar.
Så alla ni där ute, kom ihåg att alla lastbilschaufförer där ute har nödvändiga kunskaper i första hjälpen och hjälp på väg. De har den utbildningen med kontinuerliga repetitioner vart femte år. De är den största hjälpen ni kan tänka er om något händer.
Så gnäll inte på att ni måste ligga bakom en lastbil några kilometer. Säg inte: "Varför måste dom köra här". Se dom istället som er bästa vän ute på våra vägar.
Jag bestämde mig för flera år sedan att vara en rattens riddare, och därför tvekar jag aldrig att stanna då jag kan hjälpa till.

 Rattens Riddare!

Kommentarer
Postat av: SagoElin

Aw..jag blir ju helt tårögd här! Vad fint skrivet! Du har så rätt. Rattens riddare är ni! Lastbilschaufförer är Ofta väldigt snälla och hjälpsamma faktiskt! I varje fall enligt mig som jobbat på vägkrog i nästan 9 år : ) Hoppas kroppen känns bättre snart din stackare! Kram

2009-01-29 @ 09:53:41
URL: http://sagoelin.blogg.se/
Postat av: Anki N

Ang din tidigare inlägg här. Skönt det finns folk på vägarna som kan o vill o vågar göra något när en olycka händer. Sanningen är att man blir stark och handlar lugnt o sakligt, alla nerver stängs liksom av när man hamnar i sitsen. Vet för jag kom till en olycksplats där min egna son låg medveslös, då gäller det att man är extra stark.



Rattens riddare - klart man ska hjälpa till, men jag tror att många är rädda idag för att stanna. Det händer ju trots allt massa skit längs vägarna som inte är så roliga. Se bara var tog alla liftare vägen.?

Gode man, Du är en hjälte, de borde finnas fler av din sort.

Anki N

2009-01-29 @ 10:37:15
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Ja, jag kan bara fortsatt instämma!

2009-01-29 @ 13:29:18
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: tess

Hjälte å hjälte ja tycker nog de å vidare att du är en kille som visar var hjärtat sitter vad medmänsklighet innebär... sträck på dig å kul att hon hittade dig å ringde upp man vill ju gärna veta hur de gått inte så mycket få ett tack som att veta läget.



Huvudvärk annars e de rätt bra... de verkar vara en bra terapeut... har mycket ja vill skriva om men passar sig inte i detta läge... du e en bra lyssnare Stefan tack för de.



Tess

2009-01-29 @ 19:35:50
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0