Besiktning på korvmojen?


Läste nyss om att regeringen idag beslutade att slopa monopolet på fordonsbesiktningen.
Svensk bilprovning skrotas alltså och läggs ut på enterpenad.

 Snart ett minne blott?

Iden som sådan är jäkligt  bra då man menar att det kommer att innebära fler besiktningsställen med bättre öppettider och större tillgänglighet.
Men jag undrar jag om det är så smart att göra detta mitt under rådande lågkonjunktur, då de flesta på bilprovningen kommer att få gå, medans många små och medelstora företag är livrädda för att satsa eller har svårt att få lån och därmed kapital till nya lokaler och material, maskiner, instrument m.m.
Min mening är nog att man gott kunde ha väntat ett tag tills vindarna vänt och ekonomin tagit fart igen.
Tanken är säkert att de arbetstillfällen som går förlorade hos Svensk Bilprovning, kommer att gå över till den privata sektorn.
I realiteten tror jag dock inte att så blir fallet.
I dag har de flesta bilföretag och verkstäder som kan komma ifråga för att ta över verksamheten, redan ett övertal på sin befintliga personal, som därmed får ta tag i de nya arbetsuppgifterna.

Fördelen med allt detta för bilägarna är dock uppenbara. Vi kommer att kunna lämna in våra bilar på en verkstad, få den besiktigad, åtgärdad vid ev. brister och kan hämta den samma dag utan att behöva krångla så mycket.
Dessutom kommer man att kunna besiktiga på tider som passar bättre för ens egen agenda.
Jag hoppas dock att det hela kontrolleras mycket noga så att det inte går att sko sig på oärlighet.
Finns säkert många som skulle kunna tänka sig att betala en slant till besiktningsmannen för att få sin gamla rishög godkänd. En mindre nogräknad firma skulle säkert tänka sig att godta det som en lite sidoinkomst.
Jag hoppas jag har fel, men troligen inte.

Kommentarer
Postat av: Mikaela - livet som hockeysambo

Haha.. ursäkta då ;) Fast C ska upp den 1a för han ska vara ledare på hockeyskolan där och han ska bo på hotellet hela veckan så det innebär att jag ska vara själv hela den veckan så jag vet inte om jag åker helgen efter..

2009-07-09 @ 14:06:09
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela - livet som hockeysambo

Ja det har du ju ioförsig helt rätt i ;) C ska nog köpa en lägenhet där uppe nu också.

2009-07-09 @ 14:23:04
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela - livet som hockeysambo

Jo men den är så himla dyr. Och det blir billigare att köpa en. Men vi får se, jag åker nog veckan efter han åker upp.

2009-07-09 @ 14:30:38
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela - livet som hockeysambo

Men det låter super! =) Vi har en lägenhet vi visat intresse på för 115 000, ligger mitt i stan och är en 3a tror jag de va. Hade nyrenoverat kök så vi tänkte renovera toan o lite så för att få upp priset mer bla. Vi hittade en 2a också men köket var skitlitet och inte alls fräsht, så då ska vi renovera det. Ja vi har tänkt att renovera lägenheten i vilket fall vilken vi än köper.

2009-07-09 @ 15:30:38
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela - livet som hockeysambo

ja, C´s mamma ska prata med banken imorgon så förhoppningsvis får vi ett glatt besked ;D

2009-07-09 @ 19:18:23
URL: http://thisismikaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0