HEMMA


Har ni saknat mig?
Förstod det...men nu är jag tllbaks igen :-D
Ni har väl inte gjort annat än suttit och uppdaterat i väntan på att jag skulle dyka upp igen? ;-)

Gissa om vi har haft det hur underbart som helst!
Hela helgen i Stockholm har varit toppen. Hela familjen har haft roliga saker på programmet.
Annica och hennes mamma var ju som jag berättat på Stadshuset  och Blå hallen i fredags. Agneta skulle få guldklocka efter 25 års tjänst på SL, och festligheterna visste inga gränser.
Det var en middagsmeny värdig en kung, massor med folk, ståtliga tal och fartfyllda uppträdanden. Fick en suddig bild från Annica via MMS, där man kunde urskilja en skrålande Magnus Carlsson.
De hade haft hur kul som helst då de slutligen kom hem, och jag trodde aldrig att jag skulle få komma i säng ;-)
På lördagen var det så äntligen dags för vår efterlängtade kryssning. Vi fick ju en valfri kryssning av svärmor i julklapp, och det blev en dygnskryssning med Birka Paradise till Mariehamn.
men det var ju inte förrän på kvällningen som båten skulle gå, så vi åkte iväg till Sickla Köpkvarter på förmiddagen. Där släppte vi lös Emil på Andy´s lekland i ett par timmar. Vi kände att det kanske var lika bra att han fick springa av sig lite då han skulle vara ensam med mormor ett helt dygn sen.
Vid halv fem satte vi oss i taxin till Birkaterminalen.
Det tog en stund innan vi kom ombord, och ytterligare en stund innan vi hittade till hytten, men till slut kom vi rätt....och vilken hytt.
Jag har ju åkte ett antal ggr på kryssningar med de andra pråmarna som trafikerar Östersjön, men jag lovar, det blir inte nån annan i framtiden.

   Stiligt värre

Vi slog ihjäl ett par timmar med att titta på utsikten genom det stora fönstret. Annica, som är ganska väl bevandrad i Stockholms skärgård, pekade ut och talade om vad det var vi såg utanför. Jättekul för en som aldrig brytt sig utan mest varit intresserad av tax Free butiken tidigare.
Sen var det dags för middagsbuffé.
Brukar alltid äta buffé på dessa båtar, då jag är ganska förtjust i god mat. Nu var det visserligen 10 år sen jag var iväg, men jösses!
Buffén på Paradise var verkligen helt fantastisk. För en som mig, som älskar allt det läckra som havet har att erbjuda, var det rena himmelriket. Enda plumpen i protokollet var att andra änden av salen satt det två kompisgäng. Det ena var en hög med killar, troligen nån firmaresa, och det andra var ett tjejegäng troligen bestående av några kompisar som skulle ut och roa sig.
Men problemet var att grabbarna hade fått för sig att man absolut måste sjunga snapsvisor till sillen. Så att hela båten samt större delen av skärgården hörde det.
Tjejgänget ville inte vara sämre dom, så de turades om att sjunga. Grabbar, tjejer, grabbar, tjejer...ja ni fattar.
Nån större matro blev det inte tal om.
Väldigt respektlöst om ni frågar mig, då i alla fall jag har blivit uppfostrad med att man håller samtal lågmält vid matbordet. Att de var mer eller mindre överförfriskade redan då tycker jag inte är nån ursäkt.
Här får sig personalen en stor känga som inte desarmerade det hela. Kan lova att det var snudd på upploppsstämning ett tag. Det var många som ville få en chans att njuta av maten och började klargöra det ganska ljudligt.
maten var i alla fall gudomlig och jag behöver väl knappast påpeka att jag kände mig som en gravid flodhäst då jag vältrade mig ut ur matsalen.
Efter en stunds välbehövligt horrisontalläge, var det dags att utforska nöjeslivet ombord. Vi har alltid hört att Birkas kryssningar skulle vara något av en pensionärskryssning, men det var det då rakt inte tal om här. Det var precis samma blandninga unga och gammla som på vilken kryssning som helst.
Paradise har flera fina barer med varierande utbud av underhållning.
I aktern ligger dansbandsbaren. Där var det som alltid en salig blandning av stilar på banan. Allt ifrån väderkvarnsflaxare till svettsprutande buggfantomer. Visste ni förresten att det går att bugga till "Lady in red"?
Mitt i båten ligger en ...ja vad ska man kalla det...puben. Där det var coverband och karaoke.
På soldäck, återkommer till det, var det discotek. Jäklar vilket ös det var där kan jag lova. De varvade mellan DJ och coverband.
Utöver dessa ställen så fanns det ett flertal mindre barer.  Bl a en whiskey-bar. Där var det wirre och garre som gälde, feta garrar!
Så småningom kom vi i säng och sov förvånansvärt gott. jag blev förvånad över hur skön sängen var.
På morgonen vaknade vi vid 8 och gjorde oss klara för frukost.
Frukostbuffén var lika fin som middagen, om inte bättre. Där ffanns allt man rimligtvis kunde begrära och lite till. medans vi satt där vid ett fönster och mumsade, lade båten ut från Mariehamn och tuffade mot Stockholm igen. Vi hade sett fram emot en promend på däck för att stå och kika ut över havet, men det fanns vissa problem med det.
Dimma....tjock som ärtsoppa



Men vad gjorde det? Vi hade att göra ändå.
Efter frukosten blev det en sväng till tax Freen för att botanisera bland godsakerna där. Innan det var färdigt blev det en gedigen kasse....okej då... kassar, med diverse smaskigheter.



När shoppingbestyren var avklarade, bestämde vi oss för att kika närmare på det där soldäcket. Ni vet, det där de hade discotek på kvällen. Vi var lite fundersamma över det eftersom vi visste att det skulle finnas en pool med åretrunt bad någonstans.
Det var det.
Där dansgolvet varit kvällen före.
De hade helt enkelt ett utskjutbart golv, som täckte poolen och blev till ett utmärkt dansgolv.
Men nu var golvet borta och istället var där en alldeles utmärkt pool. Dessutom hade de sollampor i taket som faktiskt kändes som om det verkligen var solen som lyste. Jättehärligt!
Därefter gick vi till hytten igen för att se lite av det vi passerade. Det var ytteskärgården som sakta gled förbi.
Trots dimman fick vi se en hel del både vackert, lustigt och förargerligt utanför det stora fönstret.

               
Snacka om ensligt läge         Reklamen är överallt     Inte alla har lyxåk i skärgården


        
          Vacket                                  Lika vackert  här

Efter ytterligare utforskande av båten, lite spelande, mera mat vid lunchbuffén och en extrasväng i tax Freen, var det två mycket nöjda resenärer som anlände Stockholm.
Nu var det bara en taxiresa tills vi kunde luta oss tillbaka i svärmors sköna soffa.
Bara en taxiresa ja!
Det lät i alla fall bra.
Men det var tvärnit med att få en taxi. Inte för att det var många som villa ha en, utan för att där inte fanns några helt enkelt. Inte en taxi så långt ögat kunde nå.
Till slut kom de i klunga och vi kunde hugga en som körde förbi mitt framför näsan på oss.
Nu är jag ju övertygad om att han lurade oss. Hur kunde annars resan hem bli en hundring dyrare än resan dit?
Banditer är de minsann de där taxibolagen!

På det hela taget var det en fantastisk resa. Vi har njutit i fulla drag. Massor med mys och riktigt god mat.
Precis som det ska vara :-D

Kommentarer
Postat av: tess

De e inte så bra... tyvärr. //Tess

2009-03-30 @ 21:23:49
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0