ADHD för jultomten

Go`kväll i stugorna.
Ja det är bara er egen lilla tomte som tittar in för ett sent kvällsinlägg.

För er som inte vet det, och det är det ju få som gör eftersom jag inte skrivit på så länge, så fick min lilla Emil diagnosen ADHD i våras.
Jag och hans mor har länge misstänkt att det är nåt som stör honom, då han haft svårt med koncentrationen och  en massa okontrollerbara utbrott.
På dagis fick han av personalen, ja speciellt en då, stämpeln på sig som "den där jobbiga ungen" fast han sällan förtjänade det. Han fick helt enkelt ta smällen då det var lättast att skylla på honom.
När han så började i 6-års förra hösten så var det annat ljud i skällan. Där var personalen med på noterna direkt och det tog inte lång tid förrän elevhälsan tog sig an honom.
Det hela slutade så med att han fick komma in på BUP ( Barn- och ungdomspsykriatrin) för utredning, vilket resulterade i diagnosen ADHD

Det var en lättnad för oss föräldrar även om man naturligtvis inte vill att ens barna ska ha en funktionsstörning. Nu kände vi att vi hade något att luta oss mot och även kunna få stöd för både inom skolan och hemma.

I dag var jag på en mycket givande föreläsning om ADHD.
Det var BUP som stod bakom det hela och hade bjudit in både föräldrar, anhöriga och skolpersonal.
De som höll i det var två psykologer från BUP här i Sundsvall och Härnösand. Vi fick en ganska bred genomgång både om vilka problem detta funktionshinder medför men även en hel del matnyttigt om hur man ska tackla det och stötta barn med ADHD.
Kändes mycket skönt att äntligen fått något rejält att gå på då jag nog tycker att informationen från vår psykolog på BUP varit aningens knapphändig.
Nu är i alla fall jag och Helena bra mycket bättre rustade för att ge Emil det stöd han behöver, men vi vet också mer vad vi kan förvänta oss och vilka krav vi kan ställa på både honom och skolan.

En annan sak som vi fick ordning på idag var julklappshandlingen.

Hör på det här...Vi är klara med den!

Det ni :-)
Vi hade funderat på att handla för ca en femhundring per barn då vi ju trots allt har tre stycken. Nu blev det lite mer än så. Vi landade på ca 800 per unge.
Men det var det värt. Med tanke på hur fruktansvärt dyrt det är med leksaker, oavsett vad man ska ha, så har vi gjort världens kanonkap.
Vi handlade rubbet på Toys R Us Lagerutförsäljning. Eller, nån pryl tror jag var till ordinarie pris, men i övrigt så.
Sanslöst vilka klipp vi gjorde då vi totalt tjänade 3163 kronor i rabatt på sakerna.
Inte illa alls tycker jag.
Så istället för 5725 kr kostade det totalt 2562 kr. Och då har vi verkligen fått mängder med saker. Kanske lite väl många men det känns som att vi vill skämma bort dom lite då vi kan. Sen att det bara är rejäla prylar och inget billigt skräp gör ju inte saken sämre direkt. :-D

Det har med andra ord varit en riktigt givande dag. Och det kan jag med gott samvete säga trots att Timrå torskade mot MODO nu ikväll. En riktig plattmatch av Timrå även fast MODO spelade riktigt bra.

Nu är det sängen som gäller. Jobb i morgon igen så man bör ju ladda batterierna.

Sov gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0