Jävla SMHI!!!

Varför ska dom alltid ha rätt om vädret...men bara då det gäller skitväder?
Pratar dom om sol och värme, så nog fan blir det hagel, drivis och elände.
Men om dom går ut med att det ska bli apväder, ja då får dom minsann rätt.
Kunde det inte vara tvärt om bara nån enstaka gång?
Och framför allt, kunde inte vädret ha hållt sig fint nu när det blev helg och allt?
Jag som ska hjälpa kära moster med familj att flytta i morgon bitti :-(



I dag var det sista dagen för min praktikant.
Mattias, som han heter, har faktiskt imponerat, och är nog den av alla praktikanter jag haft, som tagit mest initiativ och varit drivande. Inte alltid vid rätt tillfälle och på rätt sätt, men det begär jag inte heller av nån som kommer direkt från körskolan.
Har i alla fall rekommenderat honom till chefen som en kandidat till att rycka in hos oss i sommar. Han kommer att klara det fint.
Långt ifrån alla som faktiskt ser till att visa framfötterna under sin praktik. De flesta står bara och ser på eller sitter kvar i hytten och fipplar med telefonen.
På det viset får dom i alla fall inga pluspoäng hos mig, och inte heller nån chans att jobba hos oss.
Tycker om då dom visar lite jävlar anamma och även om det inte alltid blir rätt, så måste dom få chansen att göra fel för att kunna lära sig hur det ska göras.
Tar dom initiativ och visar att dom inte är arbetsskygga, ja då kommer dom långt i sammanhanget.

Veckan efter påsk ska jag ha en ny praktikant i två veckor.
Han har dock inte körkorten än, utan ska åka med för att känna efter om yrket är nåt för honom.
Helt rätt tycker jag, då det är alldeles för många som får sina yrkesförarutbildningar av arbetsförmedlingen, och som egentligen inte har i yrket att göra.
Det krävs ett visst mått av både fysik, intelligens och sunt förnuft för att passa in i dagens transportbransch.
Det blir mer och mer administrativa sysslor för chaufförerna själva i och med datorernas inträde i bilarna.
Samtidigt ställs det hela tiden högre krav på miljö, ekonomi och tillförlitlighet av kunderna, då det mesta i dagens samhälle bygger på "on demand" principen.
De stora lagren som tidigare fanns överallt för alla företag, har mer och mer blivit ersatta av ett stort centrallager som sedan skickar ut godset på beställning till kunderna.
Det mesta av dagens varuflöde ligger ute på vägarna i en lastbil på väg från tillverkare till grossist, eller från grossist till slutkund och sedermera konsument.
Precisionen i ett sådant logistiksystem kräver mycket mer av en transportör och chaufför idag, än det gjorde för 15-20 år sedan.
Om jag då ska återknyta detta till det jag skrev ovan om arbetsförmedlingen, så handlar det om att de ofta ger fel personer den dyra utbildning som det ändå är att ta körkort för tungt fordon idag.
Ett körkort med behörighet BECE, kostar i runda slängar mellan 150 och 200 tusen kronor beroende på hur flitig och talangfull eleven är.
Vidare tycker jag inte att det är rätt, att ge detta till någon som kanske närmar sig de 60.
Yrket innehåller mycket stress och fysiskt arbete.
Visst finns det körningar som är betydligt fridfullare än att lotsa, men dessa jobb går sällan till någon som är nu i yrket.
Just den fysiska biten är något som jag tycker ofta blir förbisett av dom som utser vilka som ska få körkortet.

Innan jag skriver mer, ska jag säga att jag har absolut inget emot kvinnliga lastbilschaufförer!

Ta nu ett exempel.
En tjej på de dryga 20, med en kroppsbyggnad som inte ger en tyngd på mer än 55 kilo eller så, får chansen att gå yrkesförarutbildning via arbetsförmedlingen.
Att lära sig köra klarar hon galant och ger sig sedan ut för att söka jobb i branschen.
Som i de festa yrken, så är det inte så lätt att som ny få tillgång till de bekvämaste och "lättaste" tjänsterna. Oftast får man börja med det tyngsta, som också de flesta strävar efter att ta sig vidare ifrån.
Många hamnar så hos en arbetsgivare som distributionschaufför eller lots.
Det är en kategori som ofta har stor personalomsättning och därmed ger luckor att fylla i.
På dessa arbetsplatser har ofta dessa nätta tjejer mycket svårt att ta sig fram på grund av de stora fysiska kraven.
det är inte lätt för en tjej på 55 kilo att dra en pall på kanske 800 kilo med pallyftare. Eller för den delen bara kasta ett spännband över skåptaket.
För även om en kille också kan vara lättviktare, så är det stor skillnad på killar och tjejer då det gäller styrka.
Krävs ofta mycket mer muskler för att en tjej ska kunna mäta sig med om än ens en medelmåttig man.
Nu gäller ju naturligtvis allt detta även män som saknar ett visst mått av styrka och fysik.
Många ger upp, och söker sig vidare till ett annat yrke och därmed var deras dyra utbildning bortkastad.



Av just denna anledning tycker jag det är bra att en del kommer till mig, eller nån annan, för att känna på yrket lite och se om de själva tror sig klara av det.
En del kommer faktiskt på andra tankar helt själva då de haft en helt annan bild av yrket än den som är verklighet.
Så till arbetsförmedlingen...skicka fler på en kortare praktik så dom får se hur det funkar. Det tjänar alla på.

*******************************************************

Elliot fick sin nya bilbarnstol i onsdags.
Ja den som han ska ha sen då han blivit för stor för babyskyddet och ska ha en riktig bakåtvänd stol.
Helena hittade den på nån internetbutik och den var då nedsatt från 2900 till 1300.
Var ju inte mycket att snacka om.
I dag så fick han tjuvtesta den lite och...ja...inte helt tokig :-)




Kommentarer
Postat av: Stor men svag (tjej)

Att dra pallar har jag aldrig haft problem med, det känns bara som en rolig utmaning när de är lite tyngre (ja, det kommer självklart gå över någon gång, men just nu!). Däremot är jag ju smidig som ett kassaskåp, så att ta sig upp och ner från flaket är jag inte det minsta bra på, och det där med spännbandet... ja inte lyckas jag på de första 20 försöken iaf! Fast det handlar nog minst lika mkt om teknik som styrka i mitt fall.

Men förutom det så är livet på väg rätt kul :)

2012-03-31 @ 01:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0