Vilken dag


I dag fick jag minsann igen för några lugna dagar på allvar.
I morse började det med att jag hade 12 ton till Sundsvall på bilen, och 9 ton plus lite småkrafs till Ö-vik på vagnen.
Mankan hade halva vagnen tom och skulle till Ö-vik för att både lossa och lasta. Jag föreslog att vi skulle lyfta över det jag hade till honom, för då hade jag sluppit åkt ända upp utan kunde ha vänt i Bjästa. Hade dessutom bara 1500 kg att lasta, så det kunde lika gärna åkt med Göteborgsbilen ner till Timrå.
På så sätt hade vi kunnat spara massor med tid och bränsle.
Men...eftersom det här nu inte var chefens egen ide, så kunde man ju inte göra så.
Jag fick snällt åka in till stan och lossa mina 12 ton på Bevego. Sen rullade jag tillbaks till Timrå, där jag fick fylla upp bilen med gods som blev över i går.
Kl 9 kom jag iväg.
Två timmars körning till Ö-vik och Schenkers terminal där.
Lossade allt krafs som jag inte skulle köra ut själv samt lasta det som skulle till Karlstad där uppifrån. Det var 1 pall.
När jag var klar där så ringde jag till dom som skulle ha de där 9 tonnen plåt. Vi bestämde att jag skulle dyka upp om en halvtimme, halv 1, så skulle han ordna en traktor. Under tiden drog jag iväg och lossade på Beijer. Prick klockan 12.30 kom jag på plats. Ut kom det en gubbe och frågar om det är jag som kommer med plåt.
-Bra, då ska jag ringa efter traktorn.
Men hallå, vi bestämde ju en tid för att traktorn skulle hinna komma.
Fick vänta ytterligare en halvtimme innan den kom så att vi kunde börja lossa.
Då ringde chefen.
- Du får svänga in i Älandsbro och lasta lite virke till Karlstad på vägen ner.
-Jaha, och när stänger dom? undrade jag.
-16.00
-ja vi får se om jag hinner då.
-Hinner du inte det så vete väl fan.
-Jag har ju inte blivit av med plåten än.
-Vad har du pysslat med då som inte hart hunnit längre?
Nu skulle ni ha sett färgen jag fick i ansiktet. Den går nog närmast att beskriva som samma nyans som hallonbåtar ungefär.
Förklarade för honom att det faktiskt inte är nån Porsche man rattar runt i direkt, och att godset minsann inte lossar sig självt.
Dessutom skulle jag ju in och lasta på 2 ställen i Bjästa också.
Då blev det annat ljud i skällan, och han skulle kolla om nån kunde stanna kvar för att lasta mig.
13.30 kom jag iväg mot Bjästa, och naturligtvis fick jag stå och vänta på första stället  där eftersom det var en bil före.
Som tur var gick lastningen fort och jag for till nästa ställe. Tror ni inte att samma bil stog ivägen även där? Hopplöst. Så småningom fick jag på lasten även där, och rullade söderut.
15.55 rullade jag in på Norrlands trä i Älandsbro. Lastningen tog en halvtimme och sen ut på E4an igen.
Från Älandsbro är det ca 40 minuter till Timrå, där jag skulle lasta stycke, lyfta över 6 pallar tunnbröd till Västeråsbilen och lämna över till nattchauffören. Kl 18 åkte jag från jobbet för att möta resten av familjen i Birsta. Annica och Emil hade tagit bussen dit. Det fick bli middag på måsen idag.
Helt slut sitter jag nu här medans min kära hudstru håller på att tillreda en härlig kladdkaka till Grey´s Anatomy.

Ha en trevlig kväll allihopa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0