Mitt i sommaren...nja...men en underbar dag med familjen.

Jag vet väl inte om jag tycker att det har varit så mycket sommar än så länge.
Förhoppningsvis ligger det bästa framför oss ännu då min semester börjar på fredag eftermiddag kl 16.00.
Jag tillhör ju dom som inte tycker att midsommar är någon speciellt fantastisk högtid.
För de flesta handlar det i slutändan bara om att bli så radiostyrd som möjligt och det ligger inte riktigt för mig.
Faktum är att den enda alkoholhaltiga dryck jag intog igår var en pilsner 2.8 % till sillen.
Men trots dessa snedriktade uppfattningar om midsommar, så hade vi en fantastisk dag igår.
För nån vecka sen såg jag en annons i Sundsvalls Nyheter om att fira midsommar på medeltida vis i byn Kälen.
Nu kan man ju undra vart det ligger.
Jo det är en mycket fridfull liten by som ligger ganska nära Sveriges geografiska mittpunkt i Torpshammar. Ca 9 km sydost för att vara mer specifik.
Vi åkte dit med öppet sinne och inte några högre förväntningar då man ju trots allt vet hur små lokala arrangemang brukar vara i vårt land.
Höga ambitioner och mycket hjärta men oftast ändå aningens amatörmässigt.
Gissa om jag blev häpen då vi kom fram.
Massor med folk, och då menar jag verkligen massor.
Människor i tidsenliga kläder. Ringbrynjor, långskjortor, stora klänningar och svärd i sidan. Det var som att flyttas 600 år bakåt i tiden.
Emil fick skjuta pilbåge och där fanns en marknad med hantverk och småskaligt producerade produkter.
Jättemysigt! :-D


Alpackor                    Korsriddare                   Riddarparad            

Efter att ha spatserat runt på marknaden och insupit alla intryck var det dags för riddarspel. Vi tog plats på läktaren och fick se ett mycket stiligt arrangemang med riddare som red runt med lansar och svärd och utförde diverse trix på hästryggen.
Visst syntes det att det var glada amatörer, men dom var riktigt skickliga i sadlarna och gav publiken en minnesvärd uppvisning.
Ber om ursäkt för den halvdana bildkvaliteten. Alltihop fotat med mobiltelefon.

Helt klart så ska jag tillbaka dit nästa år. Ser redan fram emot det.





En mycket trevlig tillställning som jag varmt kan rekommendera.

Kommentarer
Postat av: Ingrid ♥

Härligt när man blir glatt överraskad av arrangemang som man inte har så höga förväntningar för.

Kram Ingrid

2010-06-27 @ 23:59:18
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0