Det är så tröttsamt.

Jag talar om alla dessa terrorister som utför sina terrorhandlingar och självmordsexpeditioner mitt ibland oss.
Det värsta är att de själva oftast överlever medan stackars oskyldiga Svensson får sätta livhanken till.
Ett sabla svineri är vad det är.

De ligister jag talar om är alla de utländska trailerekipage som trafikerar vårt avlånga land med oärliga syften.
De roffar åt sig jobben från oss hederliga truckers med rena skämten till betalning och systematiserat fusk med kör och vilotiderna.
Med undermåliga fordon och obefintligt däckmönster ska dom vara här och ränna hela vintrarna. De står i backar, på lastplatser, på parkeringar och ja...överallt. Där står de, lastade med vårt gods och är dessutom bara ivägen.
Varför dom är ivägen?
Jo för att dom inte tar sig någonstans så fort det är lite vitt på backen eller är kallare än +5.



Men det faktum att dessa talibanchaufförer är livsfarliga för övriga trafikanter är inte det enda skälet till min upprördhet.
Nä det är nämligen så, att de flesta av dom är kriminella i mer än ett avseende.
De kommer oftast in i landet med last från ett annat land. Import helt enkelt.
Men sen de lossat sin last, så vill dom ju knappast åka tomma tillbaks till det råtthål de kom ifrån.
Nä, då häckar dom kvar här och kör allt de kan komma över åt än det ena och än det andra hållet inom Sveriges gränser. Så håller dom på ända tills att dom får ett lass som tar dom härifrån.
De bedriver helt enkelt inrikestrafik med ett utlandsregistrerat fordon och utländsk chaufför.
Det kallas Cabotage, och är en starkt begränsad historia enligt EUs lagtext.

Så som lagen säger, så får ett utländskt ekipage, om det kommer till Sverige med last i internationell trafik, utföra tre transporter inom landet under 7 dagar efter det att godset i internationell trafik lossats. Sedan måste de lämna landet. Dessa transporter får utföras i valfritt medlemsland förutsatt att den utförs inom 3 dagar från att inresan med tomt ekipage skedde.

Så.
En bulgarisk chaufför får alltså komma till Sverige med sin last av kistvirke från Balkan.



Lossa det i Övertorneå för att sen lasta upp och lossa tre ggr på vägen hem igen.
Det är alltså om dom följer lagen.
Problemet är att de flesta skiter fullständigt i lagen. De kör kors och tvärs för att överhuvud taget få ihop pengar till hemresan.
Virke från Kalix till Örnsköldsvik - Papper från Sundsvall till Katrineholm - Trycksaker från Katrineholm och Betong från Strängnäs till Mora - Mer virke från Leksand till Gävle - Kaffe från Gävle till Stockholm...osv osv.
Så kan dom hålla på tills dom har råd att åka hem, eller tills att de hittar ett lass som faktiskt tar dom hemåt eller åtminstone ut på kontinenten.

Detta är käpprätt åt helvete, då dessa körningar borde ha gått till svenska åkare för att skapa mer jobb åt dom som faktiskt är med och bidrar till detta fina land.
Istället går nu staten miste om alla dessa utmärkta skatter och momspengar som annars skulle suttit så fint i den glimrande statskassan.
Dessutom är det ju inte säkert att bulgaren kommer så långt som till kontinenten. Utanför Säffle kan ju familjen Eriksson med tre barn i bilen, ha oturen att möta honom där han kommer ur en kurva och får kast på ekipaget med sina hylandmönstrade däck och obefintligt drivaxelvikt.
PANG!!!
Så var det 5 munnar mindre att mätta men en faslig massa utgifter istället för staten i form av räddning, sanering, pappersexercis och allt annat som tillkommer.
Var det då så smart att inte ha bättre koll på denna bulgar, eller vilken annan nationalitet det nu än må vara?

Nä det är dags för de styrande att ta detta problem på större allvar.
Inför en högre grad av övervakning och framför allt, skit i EUs prat om handelshinder och inför lag om vinterdäck på tunga fordon.
Se till att de inte får ränna runt och stjäla körningar.
Hur det ska gå till har jag inte det bästa svaret på, men det är ju faktiskt därför det finns folk anställda på myndigheterna.



Stöd den svenska åkerinäringen.
Prata med din chef, och se till att just ert företag endast anlitar svenska åkare för transporter inom Sverige.

Tack för mig.

Kommentarer
Postat av: Anders

Läste precis om TL och att dom anlitar ungerska f-skattare. Nu kan vi snart alla slänga in handduken för gott i denna branschen, så jävla tröstlöst att hålla på :(. http://trailer.se/news.php?id=7947

2011-12-14 @ 22:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0