Rena rama vilda västern

Det är ju inte varje dag som skulle passa in i nån amerikansk action rulle.
Men det var faktiskt en sån igår.
"Tjuvar, knark och massiv polisinsats var en del av min torsdag. Och förutom det så kan ni lägga till trasig rygg mitt i alltihop.
Men jag ska ta det från början.

Arbetsdagen igår var intensiv redan från första stund.
Jag hade en tidslossning i Bergom som ligger en bit utanför Sundsvall, redan kl 8 på morgonen.
Hade väl inte varit nåt bekymmer, om det inte vore för att jag skulle byta bil först.
Så medan vår fordonsansvarige hämtade bilen på Volvo, så flakade jag av sur Scanian. Precis när jag skulle släppa på sista flaklåset, släppte själva handtaget så jag fick det i näven. Därav var jag tvungen att krypa in och trycka ut spärren bakifrån. Precis då jag böjde mig ner, körde det till nåt fruktansvärt i ryggen precis under vänster skulderblad.
Såg stjärnor och planeter medan jag ändå trixade med den förbenade spärren.

Till slut fick jag till det och sen var det bara in med den nya bilen och sen ge sig iväg.
Jag for ut på motorvägen och när jag passerade Timrå kyrka så kommer det 3 st mercor i hög fart bakifrån. Två sedaner med en van mellan sig. De svängde ut helt synkroniserat och med bara några meter mellan sig då de körde om. Som alltid då jag blir omkörd så håller jag ett öga i vidvinkelspegeln. Den sitter under den vanliga backspegeln, så man ser liksom lite ner på den bil som passerar.När vanen kommer upp jämsides och jag ser ner i passagerarutrymmet så höll jag på att tappa hakan. Där låg en automatkarbin av militär typ.
Visst, jag är ju ingen expert på vapen, men jag gjorde ju i alla fall 11 månaders värnplikt där jag själv hanterade den typen av bössor.
Att samtliga tre bilar var utlandsregistrerade, en norsk, en Lettisk och en som jag inte vet vad det var, gjorde att jag fick en obehagskänsla i kroppen.
Jag funderade lite och sen ringde jag 114 14. Presenterade mig och berättade vad jag sett.
Operatören blev ganska upphetsad och skickade mig vidaer till ledningscentralen. Där fick jag upprepa allt och jag märkte på hon jag pratade med att nåt var på gång. Sen la jag på och fortsatte mot Bergom.
När jag senare skulle lasta i Matfors så ringde telefonen.
Det var en polis som berättade att de stoppat bilarna och kontrollerat dom men inte hittat nåt konstigt. Kände mig jättefånig men samtidigt så visste jag ju vad ag hade sett.
Polismannen sa att jag hade gjort helt rätt som ringt och bara för att dom inte hittade nåt så behövde det ju inte betyda att det inte funnits nåt där.
För det hade varit nåt som inte stämde med dessa bilar berättade han och nu hade dom ju också ID på samtliga passagerare. Han tackade så mycket för att jag ringt och sa att jag inte skulle tveka om liknande saker i framtiden.
Jag kände mig ganska tom efter det samtalet, men jag visste att det jag sett var ett automatvapen.
Kanske hade de släppt av någon med det innan polisen fick upp spåret? Kanske hade de lämnat det till nån efter vägen? Frågorna snurrade i skallen.
Men jag kände ändå att jag gjorde rätt.
Tänk om man skulle sett rubriken "Barnfamilj ihjälskjuten i gangsterkrig" eller nåt sånt, och vetat att det kanske var dom jag såg? Det hade jag aldrig förlåtit mig själv för.

När jag sen stannade till på Shell på väg tillbaka, så kom nästa grej.
Mitt framför mig ser jag hur två lettiska skåpbilar står och lastar över personbilsdäck i en stor släpvagn. Två st lastar däcken medan en tredje står och kikar sig omkring. Tanken kom direkt att, vad är nu detta, men jag kände att jag kunde inte ringa polisen igen.
Klev ur istället och passerade en gamal risig Seat på parkeringen. Den hade sett sina bästa dagar för bra många år sedan, och i den satt 3 minst sagt tvivelaktiga figurer. Jag köpte min dricka och gick ut igen. När jag så gick mot den där Seaten igen, så ser jag hur de två passagerarna i bilen helt ogenerat sitter med varsin spruta i armvecket.
"Nä nu orkar jag inte mer", tänkte jag . Så jag hoppade in i lastbilen och for därifrån.

Allt det på några få timmar.

Resten av dagen var lugnare, förutom att ryggen fortfarande håller på att ta knäcken på mig. Var förbi hos sjukgymnasten idag för att få skiten fixad, men hon lyckades inte få till det helt. Hade för starka muskler i ryggen som höll emot sa hon.
Ja man lyfter väl en hel del om dagarna, så det vore väl konstigt om det inte fanns lite.
Hoppas i alla fall att det ska ge med sig i helgen så att jag kan jobba som vanligt på måndag.

Nu i helgen blir det att försöka ha lite skoj med alla 3 barnen. Om det är bra väder i morgon så tänkte vi åka upp på Norra Stadsberget och är det dåligt så blir det Drakborgen. Sen på söndag blir det nog lite utelek här hemma om vädret tillåter.

Ha en bra hel allihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0