Äntligen fredag!!


Den här helgen har varit sällsamt efterlängtad.
Av 3 anledningar.
1. Det är julfest med jobbet i morgon
2. Allt, precis allt, har jävlats denna vecka
3. Det var sista dagen med Joel idag. En dag till och jag hade hamnat på Sidsjön.

I dag var ju inte direkt nåt undantag på varken punkt 2 eller det där med Joel.

Vi skulle upp till Ö-vik i dag och lossa en 20 fots container och två plåtrullar. Kruxet var bara att rullarna stod lastade ovanpå en 6 meters plåt till Njurunda.
Hmmm...våran traktor lyfter ungefär 6 ton och de här vägde enligt fraktsedeln 6,5 ton styck. Men Lasse som kör traktorn åt Schenker, har en maskin som lyfter 7,5, så han skulle hjälpa oss.
Men se det gick inte alls det. Traktorn lyfte på baken så fort han försökte lyfta en rulle.
Ojsan, de rullarna vägde då inga 6,5 ton inte.
Inget annat att göra än att släpa med plåten till Ö-vik och ta av den då vi kom ner igen.
Det snöade som en tokig då vi for och jag bävade för alla polacker och estländare i de värsta backarna. men vi hade tur och slapp bli stående, men vi hörde på radion om än det ena och än det andra som hände bakom oss. Vilket flyt!
Vi kom upp till Ö-vik, lossade containern, tog en sväng till Schenker i Ö-vik för att hämta lite småkrafs och sen tog vi lunch. Precis när jag satte ner brickan på bordet, ringde telefonen och jag visste direkt att då var den dagen förstörd.
Och visst hade jag rätt.
Det var Mats som är platschef i Ö-vik. En av deras vagnar hade visst körförbud och måste ner till Timrå. Så det var bara att möta upp den chauffören efter maten och skifta vagnar. En ganska tidsödande historia.
Därefter blev det till att stressa lite eftersom jag nu skulle byta vagn igen då jag kom ner till Timnrå innan jag kunde åka och lasta på Trioplast.
Och detta jävla snöande. Jag brukar säga, att det får komma hur jäkla mycket snö det vill, bara det inte kommer på vägarna. Jag vet! Önsketänkande från min sida.
Iväg så till Bergom för att bli av med de där plåtrullarna.
Jag förstår att lasse inte kunde lyfta dom. Truckvågen visade 7,9 ton för den ena och 7,4 för den andra. Hoppsan!!!
Joel då?
Jo, han hade skött sig ganska bra hittils, men nu lyckades han åter med konststycket att vara ivägen för trucken så att jag fick lov att flytta på honom. Nåja, hjärnan hade väl redan gjort helg kanske.
Efter Bergom raceade vi ner till Bjästa och kastade på 11 pallar tunnbröd och sen kunde vi äntligen styra söderut.
Men vid det här laget hade snön gjort väglaget ganska besvärligt och det tog mycket längre tid än vanligt att ta sig ner.
Den här gången fick vi dessutom väja för en polack och en dansk som inte tog sig upp för de backar de hade gett sig på.
När vi äntligen rullade in framför kontoret, trodde ju jag i min enfald att chefen hade gett nån i uppdrag att koppla en dolly under trailern vi skulle ha, och kanske dessutom dragit fram den ur "gropen" där den stått de senaste 3 veckorna.
Men icke!
Det var bara att skotta fram en dolly, backa in den under trailern och köra därifrån...eller?
Det där med dollyn funkade väl, men när jag skulle köra därifrån var det minsan slut på leken. Trailer uslingen rörde sig inte en tum.
De senast 3 veckorna har det ju varit en hel del snö, blandat med några dagars töväder. Detta innebar ju naturligtvis att trailern i det närmaste blivit ett med marken, eller snarare isen, under den.
Det tog en timme, en hel del grus, ett järnspett och en traktor för att komma loss. Då var klockan tio i fyra och utlastningen på Trioplast stänger fyra.
Det var bara att ringa och säga till dom att vänta det.
Halv fem svängde jag in genom grindarna ute i Töva och kunde börja lasta.

Det blev en lång dag i dag med en hel del slit. Så ska det väl ändå inte behöva vara på en fredag tycker jag. Var inte hemma förrän halv sju och då slutar jag egentligen fem.
Och allt hade kunnat undvikas om bara min träskallige chef hade kunnat haft åtminstone en aning framförhållning och sett till att trailern blivit iordninggjord.

Men nu är det i alla fall helg och i morgon ska vi iväg på julfest med jobbet. Det blir julbord på Hotell Södra Berget och show av Wallmans salonger. Kommer att bli skitkul.
Hur har ni haft det idag då alla mina vänner?

Kommentarer
Postat av: Farbror Gunnar

Stacakars Joel. Han verkar vara en ynklig ungdom. Bra snack i övrigt, som vanligt men vad är en en dolly?

2008-12-12 @ 21:51:55
Postat av: Mikaela

haha ja han sa inte mycket kan jag lova. han var lagom kaxig när frölunda kom ikapp då satt han med näsan uppe i vädret, men sen vart han tyst och gick och la sig ;)

2008-12-13 @ 11:40:47
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: tess

Älskar å läsa dina berättelser... de e ungderbart... håller på med mat å nu undrar ja oxå va faan e en DOLLY??? En snygg brud??? Ha ha ha //tess

2008-12-13 @ 12:56:45
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

hey mannen! hur är läget? :)

2008-12-13 @ 15:56:22
URL: http://elitcyklist.blogg.se/
Postat av: Farbror Gunnar

Hoppas att din chef inte läser bloggen. Annars kanske du ligger illa till.

2008-12-13 @ 20:32:03
Postat av: Farbror Gunnar

Bra bilder förutom texten som alltid är bra. Hur är kopplingen mellan "dolly" och Dolly Parton? Byst?

2008-12-13 @ 20:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0