Alla känner apan...


Jaha mina vänner.
Då vet hela bostadsrättsföreningen vem Jalonen är då.
Japp!
Ska strax berätta.
Men först:
Jag var först på 30-årsuppvaktning av min kusin i går.
Han fyllde egentligen för ett par veckor sedan, men då var han bortrest med familjen så dom tog det nu i stället.
Det var öppet hus där och de hade dykat upp en plockbuffé som dignade av godsaker.
Det är alltid lika roligt att se hur olika folk beter sig när det vankas gratismat.
Jag är ju sån som tar för mig lite av varje för att ev back om det känns rätt och viljan finns.
Men en del fullkommligt överbelamrar talriken med mat, oavsett om dom verkligen har för avsikt att äta upp det eller inte. Precis som om dom var rädda för att bli utan annars. Hade ett par sådana personer på kalaset i går också.

Kunde tyvärr inte stanna så länge där då vi skulle på partaj med Brf vi bor i på kvällen.
Dom hade bokat en restaurang här bredvid och bjöd alla medlemmar på lite mat och dryck. Nu blev det kanske inte så värst lite av framförallt det senare. ;-)
Först var det lite mingel med fördrink och även om det är mest pensionärer där vi bor, så var stämningen hög på haket.
Sen satte vi oss och fick en helt underbar oxfilé serverad med en potatiskaka och rödvinssås. Det var bland det bästa jag ätit, och då är jag ändå gift med en kock. Om ni någonsin kommer till Timrå, så ska ni absolut inte missa ett besök på Restaurang Två Tallar.
När varmrätten var inmundigad satt vi där och språkade med bordsgrannarna, då Annica plötsligt tog mig i armen och sa:
-Jag tror inte att han mår så bra! och pekade på mannen mittemot sig
Jag kikade dit och ser hur han flackar med blicken och ser helvissen ut.Hans sambo som då hade reagerat satt och frågade honom om han mådde bra men fick inget svar.
Jag sprang då runt bordet. Ingen höjde ens på ögonbrynen föruton han som satt bredvid farbrorn.
När jag kom fram kände jag omedelbart efter pulsen, utan att hitta den, och ser samtidigt hur ögonen vändes utochin på honom.
Då tog autopiloten över.
Jag lyfte upp farbrorn och bar honom mot en öppen plats i lokalen. Det var inte det lättaste, då folk bara satt och stirrade utan att göra en enda ansats till att flytta på sig. Så småningom kom vi bort från borden och jag kunde lägga ner honom på golvet. Då slår han åter upp ögonen och jag kände att pulsen kom tillbaka.
Mer fick jag inte en chans att göra, för då hade en kvinna som tydligen var sjuksköterska reagerat och knuffade undan mig. Men hon hade inte så mycket att göra. Jag tvivlar visserligen på att hon varit föga kapabel att göra nåt heller i hennes tillstånd. Det var nog inte bara ett glas vin som slunkit ner där inte.
Hur som helst så bestämde hon att avboka den ambulans som en bordsgranne ringt efter. Jag hade nog helst sett att dom kommit och tittat till farbrorn i alla fall.
Hur som helst så kvicknade han till och blev riktigt pigg sen. Han hade inte ett minne av att jag burit bort honom. Vi konstaterade att han troligtvis fått ett blodtrycksfall då han haft svajande blodtryck förut och efter lite frisk luft och nägra glas kallt vatten så mådde han bra.
Sen fick jag tillbringa resten av kvällen med att parera ryggdunkar och svara på frågor om jag jobbade inom sjukvården. Höll på att svara: -Nej, jag är bara van att släpa på döda ting, men det kanske hade varit att ta i ;-)
Vi hade det jättetrevligt resten av kvällen och vi ser redan fram emot nästa års fest.
Men då ska jag ha med mig nummret direkt till han som kör ambulansen :-D

I dag hade vi tänkt att ge oss ut för att kika på julskyltningen innan svärmor åker hem, men det regnar och är ruskigt halt ute, så vi hoppar nog över det.

Vad tänkte ni hitta på för adventskul då?

Kommentarer
Postat av: Mikaela

nemen.. här regnade vår snö bort för fleeeera dagar sen, snyft!

2008-11-30 @ 12:12:13
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: tess

`Va skönt å höra att fler ser å reagerar andra bara sitter... man blir lite trött på sånt. Å man kan ju ingripa oavsett om man e sjukvårdskunnig lite sunt förnuft kommer man ganska långt på.



Ja jobbar ihjäl mig.. de e inte så mycket anant å välja på här. FULLT upp kan ja säga. Ska snart rusa vidare men när ja går hem sedan blir de en go dusch å myskläderna å ja ska inte lyfta ett finger till.



Å nej ja har inte nån att minhuggas med... sååå trist... sitta här ensam de sista timmarna på jobbet fram till fyra... //Tess

2008-11-30 @ 13:00:02
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0