Ni kan aldrig gissa...

...vad jag gjorde i dag.
Jo, jag skrev ett brev till en av våra Riksdagsledamöter här i Västernorrland.
I går hände det en svår olycka utanför Västervik i Småland. Den orsakades av att en 75 årig bilförare kom över i fel körfält och frontalkolliderade med en mötande trafikant.
Resultat: Två döda och fyra tonåringar med mer eller mindre allvarliga skador.

Varje dag i mitt arbete ser jag saker som hade kunnat sluta i svåra olyckor, men som tack vare andra trafikanters skicklighet och reakionsförmåga, med nöd och näppe kunnat undvikas.
I 9 av 10 fall handlar det om äldre bilförare som inte alls är medvetna om trafiken runtomkring, utan kör i sin egen lilla värld.
Det är dags att ta tag i detta nu. Det är på tiden att man inför uppdateringskurser och hälsokontroller för seniorförare i trafiken.
Detta var vad jag skrev i mitt brev. till en politiker som sitter i Riksdagens trafikutskott. Jag förväntar mig egentligen inget svar, då det med all säkerhet inte finns en enda politiker som skulle tordas driva den här frågan. Men jag försöker i alla fall att ta mitt ansvar som medborgare.

Ha nu en härlig kväll allihop och sov så gott.

Kommentarer
Postat av: Malin

det tycker jag var mycket bra!

2008-09-21 @ 22:22:57
URL: http://selmalin.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Hej där!

Ojoj, vad bra gjort. Vet du,jag håller med dig så himla mycket och jag har tänkt på det under de senaste veckorna. Vad konstigt.



Jag åkte färdtjänst för några veckor sedan. Det var en man som körde mig och jag hörde att han var rätt gammal. Så berättade han för den andra medpassageraren att han gått i pension för 13 år sedan men att han hoppade in extra och körde färdtjänst lite då och då. nu var han 73 eller något. Det läskiga var att han körde ryckigt och han var på den där vita linjen flera gånger, det hörs ju...

Jaja, mitt fega våp sa ju inget men det var obehagligt. Det stämmer ju som du säger, många många olycker sker där det är äldre inblandade. Danne delar ut taltidningar till synskadade. En gång kom det ut en gammal man för att få hjälp med sin taltidning, man läser den via en mobiltelefon. Jag trodde såklart att det var frun till honom som körde, han var ju synskadad.... Men det visade sig att det var han själv som körde... Hmm

usch, förlåt, ett superlångt inlägg från mig igen. Men jag blev glad när jag läste att du gjort något. Bra!! :)

godnatt och sov gott!

2008-09-21 @ 22:50:38
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: tess

Känner lättnad... mailar imorgon... kanske ljusnar de trots allt... //Tess

2008-09-21 @ 23:00:39
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Kattis

Godmorgon!

Vill bara önska dig en bra måndag!

Kram

2008-09-22 @ 06:31:58
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Mikaela

haha jaså det gjorde du ;) ja dom spelade kanonbra 1a och 2a perioden sen i 3dje blev backarna helt virriga. Han tackar och bugar!

2008-09-22 @ 17:52:40
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Matilda

Svåra olyckor... jag ryser av att bara läsa ordet....

2008-09-22 @ 18:52:43
URL: http://elitcyklist.blogg.se/
Postat av: tess

miss ya.... //Tess

2008-09-22 @ 21:07:29
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra. Test på dem som är över 60 borde vi ha.

2008-09-24 @ 22:00:00
Postat av: Farbror Gunnar

Det var jag, över 60 som tycker att dem över 60 skall testas. Vi blir allt sämre förare även om vi var efektiva rallyförare i ungdommen.

2008-09-24 @ 22:04:56
Postat av: Farbror Gunnar

Det var jag, över 60 som tycker att dem över 60 skall testas. Vi blir allt sämre förare även om vi var efektiva rallyförare i ungdommen.

2008-09-24 @ 22:05:01
Postat av: Farbror Gunnar

Håller med (Fyllt 65)

2008-09-26 @ 13:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0