Vad var det jag sa?


Ni som läste min blogg i går, kan ju knappast ha undgått mitt lilla inlägg om järnvägens brister.
I dag fick vi ytterligare ett exempel på hur sårbar den svenska järnvägen är.
Varje morgon ringer vi till banverkets driftledningscentral i Gävle för att hör med dem om tåget är i tid.
Chefen själv ringde och kollade i dag. När han lagt på kom han in med tunga steg i fikarummet.
"Jaha, vi hade ju kunnat tagit sovmorgon i dag. Dom står utanför Avesta efter ett rälsbrott"
Rälsbrott! Alltså, rälsen har gått av.
Nu tänker en del kanske, "Ja men det är väl ändå en ytterlighet".
Men nej då. Det är inte första gången vi råkat ut för det och säkert inte den sista. Vi har snart hört alla ursäkter i boken,  utöver att nån sett Elvis, som faktiskt också funnits på en förseningsrapport.
Hela 6 timmars försening blev det idag.
Nu blev inte jag speciellt drabbad i dag, eftersom jag körde Västeråsbilen. Mattias som kör den i vanliga fall, var på ADR-kurs idag. Så istället för att sitta och vänta på tåget, så fick jag mig en tur till Sollefteå och Bispgården.
På väg upp mot Sollefteå, började det snöa som en tokig och sikten blev kass p g a snöröken.
Men jag kom i alla fall fram till slut, och skulle där lossa 10 ton betong på en byggbutik. Det gick ju jättebra, förutom en liten detalj. Primern till betongen, får inte frysa och ska därmed transporteras med värme. Det hade nån uppenbarligen missat då vi kunde konstatera att dunkarna var totalt ihopkälade. Hade ju gått i ett vanligt flak med plåtväggar från Strängnäs i minusgrader. Inte så listigt.
Så där stog dom med 10 ton betongpulver, men ingen primer. Hmmm...gissa om de var glada?
Därefter blev det att åka över skogen till Bispgården och lasta på Z-lyften.
9 flakmeter bakgavellyftar till Australien.
Sen var det bara att dundra ner till Timrå igen, lyfta av godset från Bispgården, som skulle med Gbg-bilen, och sen åka ner på Tunadal och lasta 34 ton papper till Katrineholm. På Tunadal blev det som vanligt till att vänta på lastning. Tråååååkigt.
Men till slut fick jag mitt papper och kunde vända tillbaks.
I fikarummet väntade det semla till kaffet som nån vänlig kund hade varit in med. Mycket trevligt.
Totalt blev det ca 36 mil i dag, så jag tycker nog att jag förtjänat min lön idag.

Vad har ni haft för er då?

Kommentarer
Postat av: M A L I N

haha, jag gör nog det.



vad gör ni ikväll då?

2009-02-18 @ 21:18:57
URL: http://www.malinh.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0