Lägg ner skiten!!

Det blev inget bad idag.
Efter att jag och lillen noga smort in oss efter konstens all regler, tagit på oss badbyxor, gjort saft, packat badväskan och tagit på oss sandalerna, gick vi ut i det strålande fina vädr...nä vänta nu...gråmulet?
Vart tog solen vägen?
Badandet sket sig med andra ord.
Inget att göra åt det för värmen var det absolut inget fel på med ca 24 grader och just ingen blåst.
Så istället för en tur till Lögdösjön blev det en tripp till Norra stadsberget.
Jag, Emil, Annica, Thomas och Lenitha.
Perfekt kände vi allihop spontant.
Saft och bullar hade vi ju ändå med så en lugn och skön picknick på Norra skulle sitta fint det.


Utsikt över Sundsvall från Norra stadsberget

Nu blev det inte riktigt så.

Parkerade bilen ända uppe vid museet för att Annica skulle slippa gå upp för mördarbacken som går från stora parkeringen. Direkt då vi klev ur så hör vi ett fasligt skränande och mitt sinne ger starka obehagsvarningar.
Jo vad var det då som lät så fruktansvärt undrar väl ni?

Det visade sig inte bättre än att just denna dag hade Norrdans ett uppträdande precis på den gräsmatta där jag i mitt stilla sinne tänkt mig att breda ut min picknickfilt.
För er som inte vet vad Norrdans är, så är det en av Landstinget finansierat kulturinrättning som pysslar till största del med dans och även en del teater om jag inte har helt fel.
Nåja, tänkte vi och satte oss på ett par bänkar istället. Det var ju gratis så varför inte uppdatera sin kulturbank lite?

Men dra mig baklänges vilken dynga!

Det var ett gäng säkert mycket talangfulla dansare, som utförde någon sorts påklädd orgie på scenen. De åmade sig och kladdade på varandra på ett sätt som lika gärna kunde hört hemma i någon mindre nogräknad tysk vuxenfilmsproduktion.
Och dansen då!
Ja att kalla det dans var väl att ta i.
Det var mer ett ständigt ryckande, knyckande, slitande och dragande i diverse kroppsdelar på varandra. Som om det hela gick ut på att beröra varandra så mycket som möjligt, på så många ställen som möjligt och på så kort tid som möjligt.
För att inte tala om då helt plötsligt två av de mest feminina deltagarna står på knä mittemot varandra och försöker äta från en gemensam apelsin, utan att använda händerna.
Eller varför inte då en annan helt plötsligt står och smeker sig själv med en trasa eller liknande över hela kroppen...innanför kläderna.
Och till allt detta spelas en musik som är allt annat än rytmisk och följsam. Vi satt allihop och utbytte små blickar om vad detta nu kunde vara för något kulturellt.



Allt detta utfördes på en ganska stor scen med live"musik" och allt.
Vill inte ens tänka på vad det kostar oss skattebetalare genom vår landstingsskatt.

Men det märkligaste av allt var, då det hela var slut, att skiten fick stående ovationer av den ca 50 personer stora publiken.
Jag fråga de brorsan om jag var dum när det gällde kultur eller om jag bara missat det bra i kråksången, men han fattade inte heller nåt.
Sen förstod vi varför.
Säkert 95 procent av publiken bestod troligtvis av vänner och bekanta till dom som stod på scenen. Det var ett enormt kramkalas efteråt och alla såg så nöjda ut.
Alla utom de som liksom oss åkt dit med barn för att ha en trevlig stund i lekparken eller liknande. Så gott som alla desa såg minst lika förbryllade ut som mig och brorsan.

Då bestämde jag mig för en egen ståndpunkt inför höstens val.
Om något enda endaste litet parti går ut med att de lägger ner den här skiten och satsar pengarna på vård och omsorg istället, så kommer det partiet att få min röst i valet till landstingsfullmäktige.
Hur lätt som helst!

Men nu var det ju inte bara elände med denna lilla utflykt.
Lenitha fick t.ex. en ny vän.
Direkt när vi satte oss så kom det en mycket kärvänlig kissemiss och kröp upp i hennes knä. Fråga mig inte var den kom ifrån men den kanske rent av bor där uppe. En katt kan med all säkerhet må ganska gott där uppe med alla skogsmöss och med all säkerhet en och annan munsbit från de månghövdade besökarna i denna idyll.
Katten parkerade i hennes knä och somnade. Jättenöjd med tillvaron.



Emil gav sig i kast med den mycket fina lekpark som finns på Norra och for omkring som en virvelvind. Han tog en liten paus för saft och bulla, men sen var det full rulle igen.
Att han aldrig blir trött?
Verkar finnas hur mycket energi som helst i den där 6-åringen.
Tror inte det fanns en enda unge där som han inte lekte med åtminstone en liten stund.
"Hej jag heter Emil. Jag är 6 år" hörde man hela tiden.
Han är bra go lillkillen :-D



Efter utflykten svängde vi in på Maxi och handlade lite, och sen var det dags att börja med middagsförberedelserna.
Egenfångad fisk var på menyn och jag gjorde i ordning den och ställde in den i ugnen.
Två fina regnbågar i folie paket med dill, citronpeppar, röd lök, morötter och lite smör.
Mmmmm....mums fillibabba!
Till detta hade vi potatis och en sås gjord på creme fraische, stenbitsrom och gräslök. En riktigt god sås till de flesta fiskrätter.
Riktigt smarrigt blev det och som grädde på moset blev det vaniljglass med jordgubbar till efterrätt.
Ahhhh!!!

En riktigt härlig dag tillsammans med min bror och hans hustru. Som alltid då vi ses måste jag säga. :-D



Kommentarer
Postat av: Blomman

Men var inte Annika med?

2010-07-21 @ 08:25:41
Postat av: Stefan

Blomman: Jo jag skrev ju det ganska långt upp.

Jag, Emil, Annica, Thomas och Lenitha

2010-07-21 @ 11:29:47
URL: http://jalonen.blogg.se/
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Tackar! Ja det tycker jag verkligen du ska göra, vore super kul!

2010-07-23 @ 19:57:39
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Du det tror jag inte en viss sambo tackar nej till :) Vore grymt om Timrå - Frölunda var på någon spelfri dag.

2010-07-23 @ 20:06:45
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Ja absolut. Tänkte mest på att det är den matchen karln helst vill se :)

2010-07-23 @ 20:16:04
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Haha ne jag tycker vi kör på Färjestad istället ;)

2010-07-23 @ 20:23:03
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Haha ja, nej men vi får väl ta och kolla det sen när aik inte har matcher och träning. Vore kul det. Vi vet bara att laget går på is 10de och att dom har första matchen borta mot Sollefteå. Mer har dom inte sagt än

2010-07-23 @ 20:25:49
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Mikaela, hockeyspelaren och lilla Aimee

Ja det är ju det. Ska bli spännande att se vad aik hittar på. Dom vill ju inte säga vilka spelare som är klara och vilka dom värvat än. Men dom säger att laget är mycket bättre än förra året och dom tror dom kommer gå långt. Får hoppas på det bästa.

2010-07-23 @ 20:30:51
URL: http://thisismikaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0