Vart tog min lugna semester vägen?

Dagen idag har varit allt annat än semester med lugn och ro. Ja visst har jag fortfarande ledigt i den mening att jag inte är på jobbet, men ändå.
Det hela började i morse med att jag hade tvättstugan från kl 07.00.
Bara det.
Tvättstugan på morgonen under semestern!
Men det fanns speciella omständigheter som krävde detta.
Precis då jag lagt i tvätten får jag ett SMS från min syster. Hon skulle börja sin första dag på sommarjobbet idag, så jag blev lite brydd då där stod "Ring mig på en gång!"
Det visade sig att hon mycket riktigt var på väg till jobbet, men hennes moped ville annorlunda. Efter bara en liten bit så ramlade hela avgassystemet plötsligt av.
Japp, hela systemet från cylindern.
Var bara att slänga sig i bilen, hämta upp syrran, hämta Anna(hennes kompis som hon även jobbar med) och köra dom till arbetet.
När jag kom hem knallade jag bort tll den undanparkerade mopeden och körde hem den för senare reparationer. Det visade sig att alla fyra bultar som håller det hela uppe, hade gått tvärt av.
Vad är oddset på det då?
Eftersom alla butiker fortfarande var stängda och jag inte hittade mina grispickar (fundera på den ni), så bestämde jag mig för att ta en ligen motionsrunda. Det är härligt att jogga ut i morgonsolen och lyssna på en god bok medans man skumpar fram. Har en liten runda på 6 km som jag brukar ta.
Var ovanligt svettigt idag så en svalkande dusch gjorde underverk när jag kom tillbaka. Just som jag står där nyduschad och fortfarande blöt i håret, ja det lilla som finns kvar, så ser jag att jag både fått SMS och har missade samtal.
Det var Maria, en f.d praktikant som numer bor i huset bredvid, som hade ringt. Hennes bil vägrade starta  och hon skulle iväg på jobbet.

Är det bara jag som har semester?

Var bara att klä på sig och åka dit det.
Bilen startade jättefint med startkablar men så fort jag tog bort dom så stannade den. Efter lite klurande så visade det sig att den inte laddade, men efter ännu lite mer klurande och en och annan improvisation, så fick jag eländet att gå som den skulle.
Jalle - Chrysler 1 - 0!!!

När det var klart tog jag reda på den vid det laget torra tvätten och sen var det dags att bege sig ut för att hitta grispickar. (kommit på vad det är än?)
Men för att det skule gå vägen på ett smidigt sätt, blev jag tvungen att lova lilleman ett besök på Toys R´Us först. Han fullkomligt älskar att strosa runt där och titta. Inte ett enda litet" kan jag få den", bara tittar på alla leksaker.
Grispickarna hade dom på Jula och sen var det bara att hämta upp syrran på jobbet och styra hemåt för att försöak få ordning på eländet.
Det började bra med de två första avbrutna skruvarna. Det är nämligen det man använder grispickar till. De är konstruerade som en felgängad skruv. Först borrar man ett hål i den trasiga bulten. Sen gängar man i grispicken som har en något större diameter än hålet och förhoppningsvis gängar man då ut bultstumpen.
I helvete heller.
De två första gick som sagt galant, men de två som fäster avgassystemet vid cylindern gick inte alls. Skulle behöva demontera halva moppen för att komma åt ordentligt och det kände jag inte alls för på vår innergård. Får nog bli en tur till verkstaden...igen!!!
Den har ta mej tusan varit mer på verkstad än på vägen den där rackaren.

Efter det fick jag i alla fall lite semesterro till slut. Nu ligger lillen i sängen och jag tänkte nog ta mig något kallt att dricka på balkongen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0