Vilken dag!

Vaknade i morse av att regnet vräkte ner och åskan rullade över himlen.
Lillen snarkade helt opåverkad och jag somnade också om på momangen.
När vi vaknade till liv igen nån timme senare sken solen från en klar himmel med ett visst mått av dis från det kraftiga regnandet tidigare. Det var som en tjock "smog" av vattenånga över hela Klingerfjärden.
Vi smygstartade dagen med lite hemmamys. Emil målade lite med sina vattenfärger och jag bara slappade rent allmänt.

Klart mycket bättre än Picasso

Sen mötte vi upp med Annica på byn och tog en glass tillsammans på kyrkans jättemysiga café, Inbetween, och pratade med Pernilla lite. Pernilla är Timrås eget lilla energiknippe som alltid har något på g och som driver mycket i den här kommunen framåt. Är glad att vi har henne. :-)

Efter det så tog jag och lillen med syrran och Douglas bort till Lögdösjön för lite bad. Jag gillar verkligen den sjön. Alldeles perfekt om man har barn och inte är någon soldyrkare. Solen kommer nämligen bakifrån och det är en ganska brant sluttning ner mot vattnet. Men det å andra sidan gör att man har mycket bra uppsikt över sitt barn i vattnet om man själv sitter på stranden.
Emil har helt plötsligt blivit rena badankan från att knappt ha velat doppa tårna tidigare. Han plaskade och stojade oavbrutet sånär som på en paus för saft och bulla :-D

Emil i mitten med blå armpuffar

Efter middagen blev det så ett besök hos min älskade mormor och morfar. Dom börjar bli gammla nu, men det är ändå alltid lika trevligt att komma dit. Är så härligt att se hur glada dom blir när Emil stormar in som en virvelvind.
tror att det förlänger deras liv en stund varje gång faktiskt.

Nu sover lilleman och jag ska sätta mig med en öl på balkongen och beundra utsikten tror jag. Känns som ett lagom avslut på den här dagen.




Kommentarer
Postat av: Matilda

Fina målningar! Har fått liknande av mina kusinbarn :)

2010-07-13 @ 23:30:17
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Farbror Gunnar

Hej Stefan.

Som vanligt skriver du väldigt bra (och dessutom fotograferar bra). För en från stockholmstrakten är det dock svårt med ovana idiom, som "lägda".

Kollade dock på nätet:

Såg då att ”lägda” betyder äng, åker eller fält.

Det är ett gammalsvenskt ord. Ordet lever kvar i dialekten framför allt i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Enbart ordet lägda syftar oftast på en äng där man odlar hö men man kan även säga "havre-lägda, råg-lägda osv." och då syftar det på en åker eller fält.

Gunnar

2010-07-14 @ 18:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0