Miljön ska vara gratis?

Tänkte fortsätta lite på ämnet svensk järnväg.
Sista tågen har nu rullat i Cargonets regi.
Kombitrafiken från Norrland till västkusten har nu upphört.

I morgon kuggar vi i och kör rubbet på landsväg istället med allt vad det nu innebär.
För oss på Milles innebär det ca 10 bilar extra från 3 orter i norr till Göteborg. Vi har medvetet dragit ner lite på enheter nu under omläggningen för att se hur upplägget fungerar.
Vill tacka alla som på kort tid hörde av sig till oss och erbjöd sina tjänster. Vi fick ihop de chaufförer vi behövde på bara några dagar, så det var verkligen inte illa.


Flaket längst fram är det jag har på min linje idag. Rullar mellan S-vall och Skellefteå

Men hur kan det bli så här egentligen?
Hur kan regeringen bara lugnt se på medan allt de hela tiden arbetet för, att så mycket gods som möjligt ska gå på järnväg, går upp i rök.
I torsdags var det debatt i ämnet på TV och där kunde man mellan raderna lyssna sig fram till att miljöarbete är otroligt viktigt, så länge det inte kostar pengar.
För hur ska man annars tolka följande?

1.Infrastrukturministerns svar till Sundsvalls tidning på frågan om vad regeringen tänker om kommande nedläggning och den höjda spåravgiften.
"Underhåll kostar"

2.Det faktum att saken inte ens kommit upp i de stora medierna. Trots allt handlar det om enorma mängder ökade CO2 utsläpp och en faslig massa fler tunga fordon på redan hårt trafikerade vägar. Totalt handlar det om närmare 100 bilar extra varje dygn genom Sundsvall där jag bor. Ni som varit där vet ju precis hur illa det kan vara redan nu i vissa fall.

Är det så enkelt att staten vill lösa problemen med dålig kapacitet på våra järnvägar, genom att straffa ut en del av trafiken?
Måste ju vara så med tanke på det som nu hänt.
Jag som yrkeschaufför borde ju egentligen tycka att det är bra om allt går på väg, då det ger fler jobb, men jag tycker helt ärligt att det hela är åt helvete.
Kombitrafik är en bra lösning då det gäller att minska branschens miljöåverkan och godset måste ju ändå åka lastbil i slutändan. För det är ju inte så att spåret går för bi ICA och Konsum direkt.
Men ska vi kunna minska beroendet av fossila bränslen och öka anseendet för yrkeskåren så är järnvägen det enda alternativ vi har idag.



Vi på Milles har arbetet tätt tillsammans med olika spåroperatörer i många år och i det stora hela har det gått riktigt bra.
Visst, ibland har det varit stora förseningar som lett till en del extra arbete, men i stort har det gått smärtfritt. Förseningar drabbar ju även landsvägstransporter även om det oftast går lättare att lösa där i form av vägval och förutseende.



Ska bli spännande den närmaste framtiden att se hur hela den här soppan artar sig.
Jag har svårt att tänka mig att det det inte kommer en lösning i fråga om järnvägen, men hur den kommer att se ut, och när den kommer, ja det återstår att se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0