Danskjävel!

Inga nya bebisar ännu i släkten.
Men det kommer väl då det kommer antar jag :-)

I går rann det över för herr Jalonen då jag råkade ut för en stollboll av stora mått på jobbet.
Ja egentligen gick jag väl aningens för långt, men det är sånt som händer ibland.

Hur som helst. Det här var vad som hände.

Jag skulle lasta ett papperslass på Tunadalshamnen i Sundsvall.
Jag körde fram mot vakten och hade två bilar före mig. Just då jag stannade till så släpptes bilen längst fram in genom grindarna. Precis när vi andra rullade fram ett steg, kom det en trailerdragare dundrande på högersidan om oss för att köra in genom grindarna.
Kruxet är bara att man måste skriva in sig med bilnummer hos vakten innan man får åka in.
Nu kom han aldrig in...just då. Grinden började gå igen och han fick tvärnita för att inte krascha. Men så fort vakten öppnade den igen för att släppa in bilen framför mig, drog dragaren, en danskreggad, iväg som en avlöning.

Nu var det min tur att checka in och jag sa till tjejen i vakten att det var då fasen va vissa har bråttom.
Hon var då ganska upprörd eftersom hon måste tillkalla en ronderande kollega då dansken nyss begått ett brott genom att åka in oregistrerad på hamnområdet.
Jag tyckte att det skulle hon väl inte behöva då jag ju ändå skulle in jag med och kunde därmed upplysa vederbörande om att knata tillbaka och anmäla sitt ärende.

Sagt och gjort.
Jag körde in, parkerade och därefter gick jag baktill på danskbilen där föraren påbörjat sin flakstädning och sa:
"- Du...i det här landet har vi nåt som kallas kösystem."
Dansken såg ut som ett frågetecken och undrade vad jag sa.
"-Jo vi brukar stå i kö här och vänta på vår tur."
Då mumlade han nåt ohörbart (ja han var ju dansk) om att dom hade ringt från Danmark och sagt att han skulle komma.
"-Det spelar ingen roll" sa jag. "Du måste i alla fall anmäla dig i vakten"
Tror han sa nåt om att det gällde inte honom, och då började jag härskna till.
I samma veva kom Anders. Han har som uppgift att kontrollera att flaken är rena och hela innan lastning.
Han undrade vad som stog på och jag förklarade att den ärade dansken på trailern inte anmält sig i vakten och trängt sig för i kön.
Alltihop gick en sväng till och dansken svarade ungefär lika igen med samma arroganta attityd.
Då brann det
"-Nu går du och anmäler dig i vakten danskjävel, annars kan du åka härifrån och inte komma tillbaka!" sa jag och började gå mot min bil.

Då blev det fart på grötätarn istället.
Han hoppade ner från trailern och gormade en massa strunt medan han nästan studsade fram.
Anders fick lugna ner honom och i samma veva kom en kollega till mig så jag gick för att prata med honom istället.

När jag sen lastat klart så mötte jag dansken på väg ut och fanskapet pekade finger åt mig.
Då var det nära att jag körde efter och förklarade ett och annat mer ingående för honom. Men jag besinnade mig och fortsatte med mitt istället.

Hela situationen var väl kanske inte så snyggt skött av mig, men jag kände på nåt sätt att man får fan inte göra hur man vill heller. Det sitter stora anslag på väg in till hamnen om hur man ska göra då man åker in, och ändå sket han fullständigt i det.
Jag satte bara ner foten en aning.

****************************************************

Idag höll man på att bli en slant fattigare också.
Farbror blåljus hade monterat upp sin mobila fartkamera i Birsta. Jag kom från Matfors och var på väg tillbaka till Timrå. Måste ha suttit i mina egna tankar och upptäckte inte kameran förrän jag var bra jäkla nära. Det blev en ganska rejäl inbromsning och det var nog fan på det berömda att kameran inte blixtrade till.
Men nu gick det ju bra :-D

****************************************************

Kan för övrigt meddela att vårt kattskrälle förstår precis vad jag säger till henne, och gör precis tvärtom.
Jag blir tokig på henne ibland då hon verkligen gör allt för att retas med mig.
Men hon är go också :-D

Kommentarer
Postat av: Lenitha

Eller så kan du ju alltid köra lagligt istället så behöver du inte bekymra dig om böter ;)

2011-11-07 @ 20:48:07
URL: http://guldiwa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0