Det är fan inte lätt då det är svårt!

Blev lite ledsen idag.

Eller egentligen ganska mycket ledsen.

Det är nämligen som så, att min mamma håller på att ta körkort vid den förnämliga åldern av 52 år.
Inte alls illa tycker jag, då min mamma är en sån som aldrig tyckt sig behöva något körkort, och fortfarande inte tycker det.
Men hennes arbetsgivare, Posten, tycker annorlunda.
Dom kom i början av året på att det vore ju jättebra om alla anställda hade körkort. Då skulle ju alla kunna utföra samtliga arbetsuppgifter som finns på firman.
Inte alls någon dum idé egentligen, om det inte vore för en, eller egentligen två, saker.

1. Dom satte som KRAV att alla anställda ska ha körkort. Även de som redan är anställda och saknad det. Inget körkort inom en viss tid = uppsägning

2. Trots dessa krav på vad jag uppfattar som vidareutbildning, så tänker inte Posten stå för kostnaden. De anställda måste själva stå för hela kalaset trots hotet om uppsägning hängande över huvudet.

Dessa två punkter tycker jag är rena rama utpressningen.

Min mamma, som jobbat som brevbärare i över 30 år, skulle med andra ord få sluta sitt yrke på grund av en teknikalitet.
Hon har aldrig själv ansett sig behöva ett körkort och kommer säkert inte ens att skaffa sig en egen bil då hon fått det. Hon tog ju mopedkort för några år sedan då dom övergick från cykel till moped på Posten och tycker väl att hon kan skaffa en moppe om hon en dag skulle få jobbigt att gå och åka buss.

Nu har hon tvingats kasta ut en massa pengar på nåt hon inte vill ha, då hon lika gärna kunnat låta bli. Posten kommer även fortsättningsvis att ha mopeder som ska köras av nån som inte har nåt emot att springa upp och ner i trappor med flera kilo post i armarna.
De flesta på mammas arbetsplats skyr just dessa delar av jobbet som pesten, men mamma och nån till gör det så gärna.
Så varför bråkar Posten med dom?

Sen det här med att dom får betala allt själva.
Posten bidrar med 5000 kr (fnys) då körkortet är klart.
5000 kronor täcker knappt de fasta kostnaderna för ett körkort idag och är inte ens i närheten av vad som behövs för att få det överstökat.
Jag begriper inte hur fruktansvärt ovilliga Posten är att hjälpa sina anställda att klara det hela då de ändå är de som ställt detta krav. Om de nu inte anser sig kunna stå för fiolerna, så borde dom väl åtminstone kunna bistå för att underlätta det hela.
Då detta gäller för alla Postanställda i hela landet, vore väl det bästa att Posten gjorde en central upphandling hos en rikstäckande utbildare, om körkort för de som saknar det.
Då skulle ju garanterat kostnaderna minska för de anställda och kanske hade det till och med varit möjligt med körkort till fast pris för alla.
Inte alls orímligt tycker jag, men Posten verkar fullständigt skita i deras anställdas välmående.
För den press som detta innebär för den enskilde måste vara enorm.
Att lägga ner pengar, tid och energi, samtidigt som deras arbetsgivare står över dom med pekande finger och hotar med avsked.

Nä fy fan va glad jag är att jag inte fastnade hos den arbetsgivaren för 12-13 år sen då jag själv delade ut post.



Jag är dock övertygad om att mamma grejar det här.
Vi hjälper henne alla så gott det går och jag kan inte se alls varför det inte skulle gå.
Även om hon nu kuggades på uppkörning nr 2 idag, så vet jag att hon fixar det.
Det var ju bara skitsaker hon fick nedslag på. Bagateller som vi alla gör dagligen utan att ens tänka på det.
Verkar som att man ska agera på uppkörningen som om man redan haft körkortet i 10 år.

Du grejar det här mamma!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Håller med Dig Stefan...



PIA klarar det här... :-D

2011-11-08 @ 22:01:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0