Hur är det möjligt?

Känner ni nån lastbilschaffis som behöver jobb?
Skicka han/hon till Milles Åkeri vet ja. Där får alla jobb just nu.
Vi ska nämligen lägga om hela vår verksamhet som idag går på järnväg, till landsväg.
Visst låter väl det som ett sunt miljötänk?
NOT!
Men nu är det ju inte Milles fel att det blir så.
Jag ska förklara hur det funkar.

I dag har Milles en verksamhet som bygger på att vi skickar ca 60-70 % av allt gods vi transporterar, på järnväg mellan Göteborg-Sundsvall och Göteborg-Umeå.
Alla våra enheter är anpassade för att kunna lyftas över från lastbil till järnvägsvagnar och sen åka på räls mellan orterna.
Ett helt suveränt sätt att hålla nere både kostnader, slitage och framför allt miljöpåverkan.


Så här kan det se ut då ett växelflak flyttas mellan lastbil och järnvägsvagn

Den 10 december ser det ut som att denna möjlighet försvinner för oss.
Då lägger nämligen Cargo Net, som sköter om själva järnvägstransporten, ner sin verksamhet. Höjda spåravgifter har gett dålig lönsamhet och när det nu flaggas för ännu högre sådana avgifter, ja då klappar dom igen.
Jag förstår dom.
Det går ju inte att bedriva en verksamhet som går med förlust på grund av omständigheter som man inte kan göra ett skit åt.

Green Cargo, som är ett statligt ägt företag, har erbjudit sig att ta över hela verksamheten från Cargo Net. Ett beundransvärt sätt att agera kan tyckas, om det inte vore för en sak.
Dom höjer priserna så att det inte ens är ett alternativ längre.
Hela den här processen känns rutten tycker jag.
Regeringen talar sig varma om hur bra järnvägen är för miljön och om att så mycket gods som möjligt ska gå den vägen.
Samtidigt höjer dom avgifterna så mycket att det inte lönar sig att använda detta miljövänliga alternativ.

För oss på Milles innebär det att allt det som vi idag skickar på järnväg (rekordet för oss i Sundsvall ligger på ca 440 ton på en dag).
Vi klara av det eftersom vi haft den möjligheten med i beräkningarna då vi byggt upp vår fordonsflotta, men det är inget vi vill göra.
Förutom de enorma ökningarna av utsläpp det innebär, så är det heller inget som faller inom ramen för vår miljöpolicy. Men vad ska vi göra?
Börjar man tänka på hur illa det verkligen är så svindlar det nästan.
En lastbil vill ha mellan 4 och 5 liter diesel/mil. Mellan Sundsvall och Göteborg är det ca 75 mil. Det blir ungefär 340 liter diesel enkel tur. Så om vi skickar 5 extra bilar från Sundsvall så är det 1700 liter. Sen går det ju lika många bilar från andra hållet, då har vi 3400 liter. Ta detta gånger 220 arbetsdagar så har ni 748 000 liter diesel på ett år.
Tänk er då att vi lägger över minst lika mycket på väg mellan Umeå-Göteborg också så har ni ytterligare drygt 1 miljon liter diesel på ett år.
Alltså runt 1748 m3 diesel!Det är OROOOLIGT mycket diesel det.
Och all denna diesel skulle generera över 4 ton CO2 i utsläpp.

Nu lyder min fråga.
Hur kan detta gå ihop med modern miljöpolitik?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0