Mörkret sänker sig...

...över omgivningarna.
Snart är vintern här mina vänner.

"Vad är det för bra med det då?" undrar ni.

Inte ett endaste dugg skulle jag vilja påstå.
Det är bara kallt, snö, halka, elände, mer snö, polacker och denna eviga halka. Bara dynga med andra ord.
Som lastbilschaffis så har man ett alldeles speciellt förhållande till vintern, och det är inte av det vänligare slaget.
Kung Bore har en förmåga att ställa till det på de mest påhittiga sätt för att hindra oss så mycket som möjligt i trafiken. Det är snöstormar och is som är den största boven, men den största irritationen skapar han med nåt helt annat.
Polacker!
Ja egentligen är det väl inte bara polacker utan också estländare, tyskar, ukrainare, ryssar och några nationaliteter till.
De är rena rama mörkret för oss riktiga truckers som faktiskt hör hemma här i Svedala.
Tro nu för guds skull inte att det här är något rasistiskt påfund från min sida. Nejdå, jag har absolut inget emot folk med just dessa ursprung...så länge de inte sitter bakom ratten på en lastbil.
Saken är nämligen den, att de förutom att de har begränsade kunskaper om vinterkörning, även skramlar in över vår gräns med, ja låt min vara snäll, något fel utrustning.
-De har tvåaxliga dragbilar vilket gör att de har noll tryck på drivhjulen.
-Däcken, som är alldeles utmärkta däck på sommarväg, saknar till stora delar fäste över huvud taget på is och snö. Ja det räcker ofta med lite frost på maken för att det ska skita sig totalt.

Detta låter kanske som rena rappakaljan för den som inte är insatt, men för oss som håller på med det innebär det stora bekymmer.
Ja vi har naturligtvis rejäla däck och bra bilar, men det hjälper ju knappast då det står en ukrainare med en gamal MAN och blockerar hela vägen i första bästa uppförsbacke.
Det är ju naturligtvis även lite synd om de stackarna och skulle det mot all förmodan hända nån på vårt åkeri så är bärgare och annat där snabbare än ett pizzabud på Manhattan. Men så enkelt är det inte för dessa utlandsåkare. Där har nämligen bärgningsföretagen börjat kräva betalt i förskott för att de över huvud taget ska få några slantar. För hur skulle de annars få pröjs? Skicka en fakrura till nån bakgata i Kiev eller Gdansk? Ja visst men de får knappast några pengar av det.
Detta har resulterat i att polackerna står och inte bara blockerar vägen, utan gör det länge. Så länge det går att ta sig förbi så väntar bärgaren tills att de har fåt pengar.
Men nu är ju inte Ivaneller Oleg speciellt dumma.
De har kommit på, att om de då det börjar slire tar och styr ut hela ekipaget så att det blir tvärstopp, så måste dom få hjälp för att nån alls ska komma fram.

Ja som ni ser så är det inte helt okomplicerat med vinter inte.
Jag brukar säga att på sommaren har jag världens bästa yrke, men på vintern skulle jag lätt kunna göra nåt annat. Att står ute och dra spännband i -30 grader och snöstorm är ju inte direkt något som bättrar på solbrännan ;-)

Nu är jag tillbaka här på bloggen och ska väl ta upp skrivandet igen. Ska berätta mer vad som hänt sen sist, men det får bli en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0